Cerpen : Luqman

Cerpen : Luqman

Dari kejauhan, Luqman terdengar sayup - sayup suara orang menahan kesakitan. Lalu, dengan senyap dia menghampiri tempat di mana suara itu datang. Dari balik dinding, dia dapat melihat seorang pelajar junior, Adam yang dipukul oleh Hareez dan gengnya yang merupakan pelajar nakal di sekolah berkenaan merangkap rakan sekelasnya. Spontan dia keluar dari balik dinding itu, menampakkan dirinya.

“ Alahai, dak - dak *BADAR dah sampai dah. Apa lagi ceramah yang kau nak bagi kat aku?” perli Hareez sebelum disusuli tawa ahli gengnya yang lain.

“ Hareez, bukannya nak interrupt kau punya urusan but kenapa kau pukul Adam? Tak baik berbuat zalim kepada orang lain, Reez,” tutur Luqman dengan lembut. Baginya, kelembutan ibarat air dan air pula senjata yang ampuh bagi memadamkan api. Kerana kelembutanlah, Islam diterima dalam kalangan bangsa Quraisy dan seterusnya tersebar dengan meluas, bermula dari zaman Rasulullah hinggalah kini. Itulah yang cuba Luqman terapkan setiap hari.

Memikul amanah sebagai Ketua Badar di SMKA Tun Perak menjadi satu perkara baru baginya semenjak telah menjejakkan kaki di alam Tingkatan 4. Apabila Ustaz Nizam mengumumkan bahawa dia merupakan Ketua Badar yang baru di asrama sekolah berkenaan, dia terkejut. Apabila ditanyakan kepada Ustaz Nizam mengapa dia dipilih, ustaznya hanya menjawab kerana dia terkenal dalam kalangan pelajar dengan sikap suka berdakwah.

Walaupun amanah yang dipikul terasa berat, namun Luqman bersyukur kerana tugas tersebut diserahkan kepadanya. Bolehlah dia mengembangkan sayap dakwah dalam kalangan para pelajar di sekolahnya. Itu tekadnya. Insya-Allah.

Luqman memandang riak selamba Hareez. Hareez menjeling sekilas.

“ Kau pahal pandang muka aku bagai? Nak gaduh?””

“ Aku bukannya nak gaduh dengan kau Hareez, but I need your explaination. Kenapa kau pukul dan tumbuk Adam? Kalau sampai budak ni report dekat parents dia, kau tak rasa ke apa tindakan yang akan dikenakan ke atas kau? 

Lagi satu, kau tak malu ke tunjuk perangai negatif kau kat Adam? Dia junior kita beb, kita patut tunjuk contoh kat diorang, bukannya perangai tak elok. Tak baik berbuat zalim kat budak ni, Reez. Lagipun...” belum sempat Luqman menyudahkan kata - katanya, Hareez menyampuk.

“ Kau dengan ceramah kau. Hey, semaklah kepala hotak ni. Dahlah geng, kita chow dulu. Panas aku dengan dak-dak BADAR ni! Bajet ustaz je.”

“ Habis, budak ni macam mana?” salah seorang ahlinya, Sufian bertanya.

“ Tinggalkan dulu. Hei, budak! Urusan aku dengan kau belum setel lagi eh? Jangan ingat budak BADAR ni selamatkan kau, kau boleh lepas!” ujar Hareez lalu melangkah pergi, merempuh bahu Luqman. Luqman beristighfar dalam hati. Dakwah merupakan tugas yang sukar. Jika Rasulullah pun bersusah payah dalam mengembangkan dakwah Islam dalam kalangan orang kafir Quraisy pada zamannya, inikan pula manusia pada mutakhir ini.

“ Abang, terima kasih tolong saya,” ujar budak lelaki itu.

“ Sama - sama. Adam ok tak? Nampak teruk lebam kat muka tu,” ujar Luqman, prihatin.

“ Sikit je ni, abang. Saya dah biasa macam ni.” Berubah wajah Luqman mendengar kata - kata budak lelaki itu.

“ What do you mean by ‘biasa’? Geng Hareez selalu pukul Adam ke?”

Riak muka Adam kelihatan serba - salah untuk menceritakan perkara yang sebenar.

“ Tak apa, Adam boleh percayakan abang. Diorang selalu pukul Adam ke?” soal Luqman.

“ Se.. Sebenarnya, saya selalu kena macam ni. Setiap kali bila saya nak balik ke dorm, diorang akan tahan saya. Lepas tu, peras ugut saya, minta duit. Peras ugut bukannya dengan kata - kata tetapi melalui pukulan. Kali ini saya dah tak tahan sebab duit belanja selalu habis. Bila diorang tahan, saya cakaplah yang saya tak nak lagi beri duit ini. Sebab tulah saya kena pukul lebih teruk sikit,” jelas Adam panjang lebar. Luqman hanya beristighfar setelah mengetahui cerita sebenar
.
“ Tak apalah, dik. Nanti abang fikirkan solutionnya. Meh, ikut abang. Rawat lebam tu,” ajak Luqman.

^_^

“ Teruk jugak lebam budak tu kan?” soal Zaid, rakan sebiliknya.

“ As what you can see. Entahlah Zaid, aku tak tahulah macam mana nak deal dengan Hareez and the gang tu. Kadang - kadang rasa give up pulak nak handle diorang. Aku dah tak tahu macam mana nak tarbiah diorang, Zaid,” keluh Luqman.

Zaid menepuk bahu Luqman.

“ Aku tahu dakwah ni susah, Luqman. Nak - nak lagi bila kau dah jadi Ketua BADAR sekarang kan? Tapi, aku percaya kau boleh buat. Aku percaya yang kau boleh ubah diorang. Insya - Allah. Bukan impian kau nak mentarbiah orang di samping menyebarkan dakwah ke? Ini baru sikit ujiannya kalau nak dibandingkan dengan pendakwah di luar sana. Pergh! Tak dapat nak dibayangkan dugaan diorang,” nasihat Zaid, bersama sound effect.

Luqman senyum senget.

“ Tapi, tak payahlah over sangat kan ‘pergh’ tu?” ujar Luqman. Zaid tertawa.

“ Kau macam tak kenal aku pulak kan? Dah! Tak payah nak buat ayat pasrah bagai. Hmm~ Aku ada terfikir cara untuk handle budak Hareez tu,” ujar Zaid.

“ Macam mana?”

“ Adukan dekat warden. Yelah, kalau dengan kita tak jalan, for sure dengan warden jalan punya,” Zaid memberikan jaminan.

“ Betul ni?”

“ Betul.”

^_^

Hareez menghempaskan bukunya di atas katil. Amarahnya meluap - luap tatkala mengenangkan peristiwa tadi. Semasa prep, dia dan ahli gengnya telah dipanggil oleh warden asrama berkenaan, Ustaz Nizam berkenaan kes buli terhadap pelajar junior yang bukan sahaja melibatkan Adam, malah melibatkan pelajar lain juga. Sebagai akibatnya, dia dan gengnya bakal dihukum iaitu membersihkan tandas asrama lelaki selama 3 minggu berturut - turut.

“ Tak guna punya Luqman! Ni mesti dia yang report kat Ustaz Nizam. Dasar kaki adu!” bentak Hareez yang menyebabkan semua ahli dorm memandangnya.

“ Pahal korang pandang aku? Nak gaduh ke?” bentak Hareez lagi. Usai Hareez berkata demikian, semua penghuni dorm itu kembali melakukan kerja masing - masing. Yalah, semua takut dengan sikap Hareez yang bengis. Punyai nama indah dan wajah yang tampan, tetapi sayangnya, bengis... Itu yang bermain di fikiran penghuni dorm itu.

Selepas menyalin pakaian, Hareez keluar dan berjalan ke kamar rakan - rakannya. Dia tersenyum penuh makna mengenangkan rancangan yang bakal dilaksanakan.

Tunggulah nanti!

^_^

Seperti kebiasaannya, Luqman akan tiba di sekolah lewat sedikit berbanding rakan - rakan yang lain. Hal ini demikian kerana dia perlu memantau pelajar supaya menunaikan solat secara berjemaah. 


Selain itu, memandangkan hari tersebut merupakan hari Jumaat, dia hadir lebih lewat berbanding hari lain kerana perlu mengetuai bacaan Yasin di surau aspura. Namun, sesampainya Luqman di kelasnya, 5 Al- Khawarizmi, dia mendapati bahawa kebanyakan rakannya berkerumun di mejanya.

‘ Kenapa diorang berkumpul kat meja aku?’ hatinya berdesis.

“ Assalamualaikum. Kenapa berkumpul kat meja aku ni?” sapa Luqman kepada rakan - rakannya dengan berhemah dan lembut. 

“ Waalaikumussalam. Eleh, kura - kura dalam perahu, buat - buat tak tahu pulak?” kata salah seorang rakannya , Hanif dengan sinis.

“ Apa maksud kau? Aku tak faham!” 

“ Tak faham ke buat - buat tak faham? Ni apa bendanya ini?” soal Hanif sambil melemparkan sekotak rokok jenama Marlboro kepada Luqman. Mata Luqman terbelalak melihat kotak rokok itu. Dia sendiri bingung, bagaimanakah boleh wujud kotak rokok itu sedangkan dia tidak pernah merokok? Tiba - tiba, hatinya mengesyaki Hareez merupakan dalang di sebalik perbuatan ini, namun dia tidak mempunyai bukti yang kukuh untuk menuduh Hareez. Silap tuduh, fitnah jawabnya.

“ Hanif, ini bukan milik aku. Demi Allah, aku tak pernah merokok walaupun sekali. Percayalah!” Luqman membela dirinya.

“ Mana ada orang yang bersalah nak mengaku kan?” tiba - tiba Hareez mencelah. Nadanya sungguh sinis. Namun, Luqman cuba menenangkan dirinya. Dia tahu bahawa dirinya tidak bersalah. Allah juga tahu bahawa dirinya tidak bersalah. Oleh itu, zikir yang bermain di hati diulang - ulang dengan harapan hatinya boleh tenang.
 
“ Apa yang kecoh - kecoh ni?” soal Ustaz Nizam yang kebetulan lalu di hadapan kelas berkenaan.
“ Luqman, ustaz. Dia bawak rokok,” jawab Hanif. Ustaz Nizam memerhatikan raut wajah Luqman buat seketika.

“ Luqman, ikut saya ke bilik disiplin,” arah Ustaz Nizam yang juga merupakan guru disiplin di sekolah berkenaan. Luqman hanya berserah tatkala mendengar arahan Ustaz Nizam. Dia tahu lambat - laun, perkara yang sebenar pasti akan terbongkar. Dia hanya menunggu saat itu.

Sesampainya di bilik disiplin, Ustaz Nizam mempelawa Luqman duduk.

“ Luqman, benarkah awak yang bawa kotak rokok itu?” Ustaz Nizam mengajukan soalan kepada Luqman.

“ Tak, ustaz. Saya dianiaya. Tapi, saya tak tahu siapa yang aniaya saya, ustaz. Percayalah! Demi Allah!” Luqman membela dirinya.

“ Tak apalah Luqman. Saya tahu awak tak bersalah. Saya percayakan awak. Tetapi, saya harap awak boleh bersabar. Kami, unit disiplin akan siasat siapa yang menganiaya awak. Mungkin sepanjang tempoh ini awak akan dipandang serong oleh rakan - rakan. Jadi, bersabarlah. Innallaha ma`ana,” nasihat Ustaz Nizam.

Luqman terus menggapai tangan Ustaz Nizam lalu menciumnya.

“ Terima kasih ustaz sebab percayakan saya.”

^_^

“ Harap je ketua Badar, tapi bawak rokok. Pastu merokok. Sama je hampeh macam budak lain,” begitulah antara kata - kata pedas yang diterima olehnya sejak peristiwa itu. Namun begitu, Luqman tetap menguatkan hatinya. Dakwah tetap perlu dilaksanakan. Walaupun kini ramai yang memandang serong terhadapnya, namun dia masih memiliki sokongan daripada Ustaz Nizam dan juga Zaid, rakan baiknya. Baginya, memadai jika kedua - dua orang itu mempercayainya.

Semasa dalam perjalanan pulang ke asrama, Luqman terlihat kelibat Adam. Adam yang menyedari kehadiran Luqman terus melarikan diri. Luqman yang menyedari tingkah laku Adam hanya mengeluh.

‘ Nampaknya, Adam pun tak percayakan aku,’ bisik hati kecilnya.

Tidak lama kemudian, dia ternampak pasangan lelaki dan perempuan berduaan. Mungkin pasangan kekasih. Mungkin juga pasangan adik angkat dan abang angkat. Langkahnya diatur untuk menegur pasangan itu. Amar makruf nahi mungkar, itu yang sedang dilakukan kini.

“ Assalamualaikum. Buat apa dua - dua ni? Tahu tak apa yang bersama lelaki dan perempuan yang berduaan macam ni?” mendengar sahaja sapaan Luqman pasangan tersebut terus bangun.

“ Tak payah nak tegur sangatlah. Kau pun sama je macam kitorang. Merokok. Pastu ada hati nak tegur. Dahlah! Biy, jom balik ke dorm. Tak payah layan budak bajet alim ni,” rengus pelajar lelaki itu sambil mengajak pelajar perempuan itu beredar dari situ.

Walaupun sapaannya disambut dingin, namun Luqman bersyukur kerana pasangan tersebut beredar menuju ke dorm masing - masing. Lega hatinya kerana satu maksiat berjaya dicegah. Objektifnya tercapai. Alhamdulillah.

Ketika sampai di blok Naim yang menempatkan asrama putera, semua memandang Luqman dengan pandangan yang tajam. Ada yang menjeling dan ada yang merempuh bahu Luqman ketika Luqman melintasi mereka. Namun, Luqman bersabar. Bersabar itu mempunyai kemanisan pada akhirnya. Lagipun, ganjaran orang yang bersabar itu besar. Allah meninggikan darjat seseorang tatkala seseorang ditimpa ujian.

Malam itu, selepas prep, Luqman menemui Ustaz Dahalan yang juga merupakan warden di asrama. Hajat dihati adalah untuk memaklumkan bahawa dia akan bermalam di surau pada malam tersebut. Sesampainya di pejabat warden, Luqman mengetuk bilik berkenaan.

“ Assalamualaikum, ustaz. Boleh saya masuk?”

“ Waalaikumussalam. Boleh,” balas Ustaz Dahalan.

Tanpa membuang masa, Luqman terus memulas tombol pintu dan masuk ke dalam ruangan berkenaan.

“ Ustaz, saya nak minta izin. Boleh saya bermalam di surau malam ini?”

“ Kenapa pula Luqman? Awak terasakah dengan sikap penghuni asrama?” soal Ustaz Dahalan. Dia faham akan keadaan yang dialami anak muda berkenaan. Ya, memang. Ujian yang ditempuhi pada kali ini amat berat. Dicaci dimaki dan dipandang serong oleh para penghuni asrama. Ustaz Dahalan pernah melalui situasi berkenaan. Namun, jauh di sudut hatinya, Ustaz Dahalan berharap anak muda itu cekal menghadapi dugaan ini.

“ Tak adalah, ustaz. Saya sengaja ingin bermalam di sana. Bolehlah ustaz. Boleh juga buat qiam ke, kan?” 

“ Hmm, kalau begitu kata awak, pergilah. Tetapi, jangan awak buat perkara maksiat pula,” tutur Ustaz Dahalan pula.

Hareez dan gengnya yang kebetulan berada di situ terdengar perbualan antara Ustaz Dahalan dan juga Luqman.

“ Bagus, cun keadaan ini. Bolehlah aku trap pulak dia dengan perempuan, kan?” monolog Hareez.
“ Apa dia Hareez?” soal Sufian.

“ Isy, jangan sibuklah! Haa, malam ni, kita perhatikan gerak - geri dak Luqman tu. Dia bermalam kat surau malam ni. Jangan lupa bawak kawan perempuan kau yang kena tegur dengan Luqman. Kita trap Luqman dengan dia,”

“ Cantek!! Pukul berapa nak tinjau?”

“ Datang kumpul kat sini pukul 12 kang,” arah Hareez selaku ketua kumpulan.

^_^

Sebaik sahaja sampai di surau, sayup - sayup kedengaran suara orang membaca al-Quran. Entah mengapa hati Hareez tergamit untuk mendekati surau berkenaan.

Apabila Hareez mulai mara ke surau berkenaan, barulah Hareez dapat mendengar lebih jelas surah yang dibaca oleh Luqman.

“Bismillahir rahmanir rahim. Ta-ha. Ma anzalna ‘alaykal qur-ana litashqa. Il-la tazhkiratalli-may yakhsha. Tanzilam mim-man khalaqal ardho was samawatil ula. Ar-rahmanu ‘alal ‘arshistawa,” begitulah yang dapat didengar oleh Hareez. Lalu, dengan perlahan, Hareez melangkah mendekati Luqman, cuba untuk bertanyakan mengenai surah yang dibaca oleh Luqman.

Belum sempat dia mendekati Luqman, dia tersungkur kerana terlanggar permaidani yang dibentang di surau. Luqman yang terkejut terus menoleh ke belakang. Alhamdulillah, Hareez rupa - rupanya.
“ Reez, kau buat apa kat sini? Patutnya kau ada kat dorm sekarang ni?”

“ Saja,” ego Hareez menghalang dia untuk bertanyakan soalan itu sekarang.

Suasana menjadi kekok buat mereka berdua.

“ Dah malam ni Reez. Baik kau balik ke dorm. Esok nak qiamullail lagi. Jangan tak datang pulak,” ujar Luqman.

“ Hmm~ Nantilah. Weyh, surah apa yang kau baca tu? It sounds interesting,” soal Hareez tanpa berselindung lagi.

“ Aku baca surah Taha, baru ayat 1 sampai 5. Kenapa?”

“ Kalau kau tak keberatan kan, Luqman, boleh tak kau translate maksud ayat tu?” pinta Hareez dengan wajah yang berminat. Luqman memanjatkan kesyukuran kerana Hareez menunjukkan minat ke arah kebaikan. Moga - moga, ia berkekalan.

“ Boleh, boleh. Maksudnya : Taa. Haa. Kami tidak menurunkan A-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut yang melanggar perintah Allah. Al-Quran diturunkan dari tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. Ia-itu Allah Ar-Rahmaan,yang bersemayam diatas 'Arasy,” usai mendengar terjemahan ayat surah berkenaan, spontan air mata lelaki Hareez menitis. Entah mengapa terjemahan yang dibaca menjentik tangkai hatinya.

“ Reez, kenapa ni? Kau ada problem ke?”

Hareez tidak menjawab.

“ Kalau kau ada apa - apa nak share, sharelah. Mana tahu aku boleh bantu ke?” pujuk Luqman. 
“ Allah masih terima lagi ke orang jahat macam aku ni?” soal Hareez. Luqman terkejut. Soalan Hareez tersebut memang tidak terjangkau dalam fikirannya!

“ Ya, Allah will still accept you, in whatever you’re. Allah berfirman dalam surah Ali Imran, ayat 129 yang bermaksud, Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dia mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya dan Dia menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Kenapa kau tanya aku soalan ni?”

“ Aku jahat weyh. Aku banyak buat dosa. Lebih - lebih lagi dengan kau. Kalau kau nak tahu, akulah dalang yang meletakkan rokok tu dekat bawah meja kau. Dan aku datang sini sebenarnya nak trap kau dengan budak perempuan yang kau pernah tegur berduaan dengan lelaki tu. Aku minta maaf sangat - sangat. Kalau kau nak, aku boleh mengaku dekat Ustaz Nizam,” Luqman terkejut. Bukannya apa, sampai begitu sekali Hareez ingin mengenakan dirinya. Luqman hanya beristighfar banyak - banyak di dalam hatinya. Pada masa yang sama, Luqman mengucap syukur kepada Allah kerana membuka hati Hareez untuk menerima kebenaran. Sesungguhnya, hidayah Allah itu luas. Ia boleh datang dalam pelbagai cara.

“ Aku maafkan kau. Kau tak payahlah susah - susah nak mengaku dekat ustaz. Teruk kau kena nanti. Let bygones be bygones. Tak payah nak kenang lagi,” Luqman menolak cadangan Hareez. Jika Hareez berlaku demikian, sudah pasti dia akan dikenakan hukuman. Luqman tidak mahu perkara itu terjadi. Baginya, sikap Hareez yang ingin berubah sudah memadai.

“ Tapi, imej kau tercalar sebab aku beb! Kita kena bersihkan balik,” Hareez membantah.

“ Tak payahlah. Lagipun, aku dah biasa dengan keadaan ini. Biarlah apa orang nak kata. Nanti lambat - laun, hilang semua tu. Percayalah!” ujar Luqman yang tidak mahu menyusahkan Hareez.
“ Tak apa ke? Serba - salah aku weyh dengan kau.”

“ Tak apalah Hareez. Cuma aku mintak dari kau, jangan ulangi lagi perbuatan ini. Dan mohonlah ampun kepada Allah. Dia Maha Pengampun,” nasihat Luqman lagi. Dia seboleh - bolehnya ingin menerapkan pelbagai nasihat dalam diri Hareez untuk dijadikan panduan untuk menempuhi dunia yang penuh pancaroba ini. Luqman juga tidak menafikan bahawa Hareez perlu dibimbing, bukannya dibiarkan.

“ Luqman, aku ada satu permintaan. Boleh tak ajar aku pasal Islam dengan lebih mendalam? Boleh tak bimbing aku yang dah jauh terpesong ni? And lagi satu, boleh aku tidur kat sini malam ni? Senang sikit nak qiam.”

“ Eh, boleh! Apa salahnya? Dialu - alukan,” Luqman tersenyum. 

^_^

Semenjak peristiwa pada malam itu, hubungan antara Luqman, Hareez dan Zaid semakin rapat. Semua penghuni sekolah dan asrama menjadi pelik apabila melihat keakraban mereka. Hareez juga tidak lagi dilihat bersama gengnya.

Namun begitu, ada juga yang tidak kurang memandang sinis kepada Luqman yang bersahabat dengan Hareez yang dikenali sebagai pelajar nakal di SMKA Tun Perak.

Semasa prep pada petang itu, Ustaz Dahalan memanggil Luqman ke ruangannya. Luqman tanpa membuang masa menuju ke pejabat warden.

“ Assalamualaikum, ustaz. Kenapa ustaz panggil saya?”

“ Saya lihat awak sekarang sudah berkawan rapat dengan Hareez, pelajar nakal sekolah ini. Apa yang dia sudah lakukan kepada awak?”

“ Dia tak lakukan apa - apa kepada saya, ustaz. Kenapa ustaz cakap macam ni?”

“ Hareez itu budak nakal. Jangan biarkan dia mempengaruhi awak sebagai Ketua Badar nanti, Luqman. Buruk padahnya nanti,” nasihat Ustaz Dahalan.

“ Tak baik ustaz tuduh dia macam tu. Percaya pada saya ustaz, Hareez sudah berubah. Sekarang ni ustaz ada dengar ke cerita buruk mengenai Hareez dan rakan - rakannya? Ustaz ingat tak pada malam yang saya bermalam di surau itu? Malam itu, semasa saya baca al-quran, Hareez dengan sendiri datang kepada saya dan menyatakan kesediaannya untuk berubah. 

Ustaz, pada pendapat saya, orang seperti Hareez ni perlu kita bimbing, bukannya kita biarkan dia terkapai - kapai mencari arah. Buruk padahnya nanti,” tergamam Ustaz Dahalan mendengar penjelasan Luqman. Mulia sungguh hati Luqman, Ustaz Dahalan tidak menafikannya. Dalam diam, Ustaz Dahalan mengagumi akan sikap Luqman yang tidak mudah berprasangka buruk terhadap orang lain. Sedangkan dirinya sendiri tidak begitu. Ustaz Dahalan beristighfar mengenangkan kealpaannya.

“ Baiklah. Semoga awak berjaya membimbingnya. Sebarang pertanyaan atau keraguan, awak bolehlah bertanya kepada saya.”

“ Baiklah, ustaz. Saya pergi dulu ya?” Luqman meminta izin.

" Yalah."

Sesampainya di kelas, Hareez terus mendapatkan Luqman untuk bertanyakan perihal mengapa Luqman dipanggil ke pejabat warden.

“ Luqman, kenapa Ustaz Dahalan panggil kau?”

“ Oh, ada hal sikit. Lek la, tak ada apa - apa pun,” Luqman cuba berselindung.

“ Ye ke? Tapi kenapa aku rasa yang ustaz Dahalan tu macam tak suka aku kawan dengan kau? Apa aku ni tak layak ke kawan dengan kau?”

“ Astaghfirullah hal azim. Kenapa cakap macam tu? Setiap orang berhak untuk berkawan dengan sesiapa sahaja. Termasuklah kau.”

“ Aku bukannya apa, sejak aku kawan dengan kau, ramai orang cakap buruk pasal kau. Kau tak kisah ke?”

“ Buat apa kita nak kisahkan pandangan orang? Kita tahu apa yang kita buat dan Allah juga tahu apa yang kita buat. Aku tak kisah pun apa orang nak cakap pasal aku as long as aku tahu yang aku tak langgar batas hukum agama. Is it right?”

Hareez hanya mengangguk kepalanya. Lega hatinya apabila mendengar Luqman berkata demikian. Alhamdulillah, masih wujud lagi manusia seperti ini. Manusia yang sanggup membimbing dirinya ke arah kebaikan walaupun manusia itu pernah dianiaya olehnya.

^_^ 

Malam itu, semasa Hareez ingin ke kelas bagi aktiviti prep, dia ditahan oleh Sufian dan bekas gengnya.

“ Wait, kau nak pergi mana?” soal Sufian.

“ Pergi preplah. Kenapa?”

“ Kau boleh tanya kenapa lagi, bhai? Eh, kau ni dah kenapa Reez, dah nak jadi alim macam Luqman ke?”

“ Ini bukan soal alim ke tak alim. Ini soal bagaimana Allah menjentik hati aku dengan hidayah-Nya. Alhamdulillah, Allah masih sayangkan aku. Kau bila lagi? Eh, sudah - sudahlah tu buat benda jahat. Tak ke mana pun, Pian,” nasihat Hareez dengan berhemah. Bak kata Luqman, nasihat perlulah berhemah. Barulah hati yang keras boleh dilembutkan.

“ Wah, dah jadi ustazlah! Hei! Kau tak payahlah nak nasihat aku bagai! Kau pun dulu sama je macam aku ni. Kau jangan ingat kau dah kawan dengan dak - dak BADAR tu kau boleh senang - senang nak ceramah kitorang pulak!” ujar Sufian dengan suara yang keras sambil mencekak kolar baju yang dipakai oleh Hareez sebelum melepaskannya.

“ Daripada hadap muka kau, baik kitorang blah! Aku tak tahu apa nak jadi kat dunia ni sampai kau pun boleh terjebak dengan dak Luqman tu. Dengar sini ya! Kau bukan lagi geng kitorang and aku tak nak terlibat apa - apa dengan kau!” sambung Sufian sebelum berlalu meninggalkan Hareez sendirian.
Jauh di sudut hatinya, Hareez berasa menyesal. Menyesal kerana dialah punca bagaimana Sufian dan bekas gengnya terjebak dengan dirinya.

“ Kenapa kau lambat?” soal Luqman setelah Hareez tiba lewat di kelas.

“ Ada hal tadi. Pian tahan aku.”

“ Asal dia tahan kau?”

“ Nak perli akulah. And now, our friendship is over. Hatinya keras untuk menerima kebenaran, Luqman,” ujar Luqman dengan nada yang kesal.

“ Tak apalah, Hareez. Lambat-laun, hatinya pasti akan terbuka untuk kebaikan. Hidayahkan luas? Hilang seorang rakan bukan bermakna hilang semua. Insya-Allah, kau masih ada aku, Zaid dan rakan yang lain.”

“ Thanks beb sebab kau selalu nasihat aku. Kalau kau tak ada, tak tahulah apa jadi dekat aku.”

“ Isy, janganlah puji aku. Sebaliknya berterima kasihlah kepada Allah yang menyalurkan semua ini melalui aku. Aku ni ibarat mediator je,” balas Luqman yang tidak mahu Hareez terlalu mengagungkan dirinya.

^_^

" Kong! Kong! Kong!” Luqman terjaga dari tidurnya. Kalau nak diikutkan, sudah 1 bulan dia batuk tanpa henti. Selama itu jualah nafasnya tidak teratur setiap kali batuk menyinggah. Luqman menilik jamnya. Sudah pukul 3 pagi. Tanpa membuang masa, Luqman bangun dan menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk. Sudah menjadi kebiasaan bagi Luqman untuk mengadakan qiamullail pada setiap hari.

Sesampainya di bilik wuduk, Luqman terus menyingsing lengan bajunya dan mula mengambil wuduknya. Tiba - tiba, dia terbatuk. Luqman terkejut apabila mendapati bahawa terdapat darah yang keluar semasa dia batuk. Rasa risau mula menjengah namun dia cuba menenangkan dirinya. Mungkin tekaknya luka akibat batuk yang tidak henti - henti.

Setelah qiamullail, Luqman berteleku di katil. Sejak terjaga tadi, dia langsung tidak boleh melelapkan mata. Ditambah lagi dengan batuk yang dihidapinya. Hatinya berteka - teki, apakah sempat dia mentarbiah Hareez? Apakah dia punya waktu untuk menggalas tugas sebagai Ketua Badar sehinggalah dia menamatkan persekolahannya? Apakah dia sempat untuk beribadah kepada Allah sebagai tanda pengabdiannya kepada Allah?

“ Astaghfirullah! Apa bendalah yang aku mengarut ni?” Luqman beristighfar kerana hatinya berkata yang bukan - bukan sebentar tadi.

Untuk hari Jumaat, kebiasaannya akan diadakan bacaan Yasin pada pagi dan seterusnya diikuti oleh tazkirah. Memandangkan Luqman merupakan Ketua Badar jadi Ustaz Nizam telah mengarahkannya untuk menyampaikan tazkirah pada hari berkenaan.

“ Mati pasti akan tiba. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud "Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati."

Samada seseorang itu mahu mati atau tidak, kematian itu pasti akan datang. Tidak akan terlewat atau dipercepatkan walau sesaat. Sebab itu, dalam ajaran Islam, mengingati mati merupakan sesuatu yang dituntut. Mengingati mati mempunyai kelebihan yang tersendiri bagi orang yang hidup di dunia dan istimewanya untuk akhirat kelak.

Rasulullah s.a.w. sendiri sentiasa menyebut tentang kematian dan tidak kurang dari 20 kali dalam sehari. Malah Baginda pernah menyarankan kepada umatnya yang bermaksud, "Perbanyakkan mengingat-ingat tentang perkara yang menghapuskan kelazatan (maut)."

Ketika Rasulullah s.a.w. ditanya tentang siapakah orang yang pintar di antara manusia, jawab baginda, "Mereka itu ialah orang yang memperbanyakkan mengingati mati dan sentiasa bersedia untuk menghadapi kematian."

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, "Sesungguhnya orang mukmin itu, ketika dijemput oleh maut, digembirakan dengan memperolehi rahmat Allah, maka diapun amat suka untuk bertemu Allah, maka Allah S.W.T. pun suka bertemu dengannya. Manakala orang kafir pula ketika dijemput oleh maut, diberitakan kepadanya akan mendapat azab Allah, lalu dia pun benci bertemu Allah, maka Allah pun benci bertemu dengannya."

Pendapat yang mengatakan bahawa jika mengingati mati akan menyekat kemajuan dan kejayaan adalah pendapat yang silap kerana Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya paling banyak mengingati mati, tetapi sejarah menunjukkan merekalah orang yang paling maju dan bertamadun malah mereka mampu menawan dunia.

Mereka yang berpendapat sedemikian sebenarnya jahil dalam banyak hal. Mereka menyangka orang yang selalu ingat kepada mati akan berkurung di dalam rumah tidak melakukan apa-apa melainkan amal ibadah sahaja.

Tidak bijakkah seseorang yang sentiasa memikirkan sesuatu yang akan tiba lalu membuat persediaan dan perancangan untuk menghadapinya? Untuk itu, kita perlu sentiasa bersedia dengan amalan khidmat kebajikan sebanyak mungkin. Kerana seperti yang kita tahu bahawa segala amal perbuatan kita akan dihisab dan yang akan menentukan dimana kesudahannya selepas itu, apakah ke Syurga yang penuh dengan nikmat atau ke Neraka yang penuh dengan kesengsaraan." begitulah bunyi tazkirah berkenaan.

Hareez yang mendengar tazkirah berkenaan mengakui bahawa tazkirah itu benar - benar terkesan di dalam hatinya. Namun, satu perasaan yang aneh menyinggah. Mengapakah Luqman memilih mati sebagai topik utama dalam tazkirahnya? Apakah Luqman sakit? Bermacam - macam soalan timbul dalam benaknya.

Tiba - tiba, kelihatan Luqman terbatuk - batuk tanpa henti di pentas. Darah keluar dari mulutnya. Dengan segera, Hareez naik ke pentas untuk memapah rakan Luqman turun dari pentas. Dia tidak menghiraukan mata - mata yang memandangnya. Yang dia tahu, Luqman memang sakit dan memerlukan bantuan sekarang.

Ustaz Nizam yang melihat kejadian itu terus menghubungi ambulans kerana keadaan Luqman kian parah. Hareez memapah Luqman ke pejabat. Keadaan menjadi hingar - bingar seketika namun berjaya ditenangkan oleh guru yang bertugas.

Ustaz Nizam dan Ustaz Dahalan selaku warden aspura menghampiri mereka berdua. 

" Dah berapa lama keadaan Luqman macam ni Hareez?" soal Ustaz Nizam, prihatin.

" Saya perhatikan dah sebulan Luqman batuk - batuk macam ni. Tapi tak pernah pulak nampak darahnya ustaz," jelas Hareez yang kerisauan.

20 minit kemudian, ambulans tiba. Luqman dibawa masuk ke dalam ambulans. Ustaz Dahalan meminta Hareez pulang ke kelas.

" Tapi, ustaz. Luqman sahabat saya! Saya nak berada di sisi dia!" bantah Hareez.

" Insya-Allah, Luqman akan baik - baik sahaja. Pulanglah ke kelas Hareez," ujar Ustaz Nizam pula.

" Ustaz, bagaimana saya nak belajar jika saya terus terkenangkan Luqman, ustaz? Macam mana saya nak belajar kalau saya risaukan Luqman, ustaz? Ustaz rasa saya boleh ke belajar dengan keadaan Luqman begini?" hampir sahaja Hareez meninggikan suaranya kepada dua orang wardennya. 

Ustaz Nizam dan Ustaz Dahalan terjeda buat seketika. Mereka berkira - kira sama ada ingin membenarkan Hareez mengikuti Luqman atau tidak. 

" Tak apalah, Hareez. Awak boleh follow Luqman to the hospital.," sejurus selepas Ustaz Nizam membenarkan dia mengikuti Luqman ke hospital, dengan pantas dia mencium tangan kedua - dua orang guru itu.
" Terima kasih ustaz! Terima kasih!" ucap Hareez.

^_^

" Pesakit menghidapi penyakit Tuberculosis. Malangnya, pesakit lambat dirawat menyebabkan penyakit tersebut sudah menyerang peparunya dengan teruk. Berkemungkinan jangka hayatnya akan menjadi pendek," terang doktor yang merawat Luqman, Doktor Fahmi.

Luluh hati Hareez mendengar penjelasan Doktor Fahmi. Ya Allah, mengapa Engkau memilih dia? Mengapa tidak aku? Hati Hareez merintih.

Hareez melangkah masuk ke dalam wad yang menempatkan Luqman. Kelihatan Luqman yang pucat terbaring lesu di atas katil hospital.

' Ya Allah, Kau sembuhkanlah penyakit sahabatku. Pulihkanlah dia seperti sediakala,' hati Hareez merintih lagi.

Luqman terjaga apabila terdengar pintu wadnya dibuka. Kelihatan Hareez yang kusut sedang memerhatikannya.

" Assalamualaikum, Hareez," ucap Luqman sambil tersenyum.

" Waalaikumussalam, Luqman," jawab Hareez yang sedang mengawal sebak. Tiba - tiba, air mata jantannya berguguran.

" Laa, kenapa menangis ni? Cengenglah kau ni Hareez," gurau Luqman. Dia seboleh - bolehnya tidak mahu Hareez bersedih walaupun dia tahu dia tidak punya masa lagi.
" Kenapa Allah pilih kau? Kenapa tidak aku?" soal Hareez.

" Kenapa cakap macam ni? Tak baik tau menyalahkan takdir. Look, Hareez. Kenapa Allah tak pilih kau? Dia nak beri kau peluang untuk beribadah kepada-Nya. Seharusnya kau bersyukur Hareez sebab Allah masih beri kau nikmat kehidupan untuk kau beribadah, mengabdikan diri kepada-Nya. Tak macam aku. Sakit. Macam mana nak beribadah dengan sempurna?" nasihat Luqman.

" Hareez, masa aku dah tak panjang. Aku tahu kau mesti marah aku cakap macam ni tapi inilah kenyataannya," ujar Luqman lagi.

" Luqman, tolong jangan cakap macam tu dengan aku! Aku tahu kau sengaja bergurau dengan aku kan? Weyh, kita tak ada masa lah nak bergurau macam ni! Perjuangan dakwah mesti diteruskan. Kalau kau tak ada, macam mana dengan cita - cita kau nak lebarkan sayap dakwah kau? Penghuni asrama still perlukan kau. Aku still perlukan kau untuk tarbiah diri ini. Tolonglah, jangan cakap macam ni," pinta Hareez.

Air mata mulai mengalir di pipi Luqman tatkala mendengar luahan hati Hareez. 

Luqman memandang Hareez dengan mata yang berkaca. Tangannya menggenggam erat tangan Hareez.

" Hareez, kalau aku dah tak ada lagi, boleh tak kau buat sesuatu untuk aku?" Luqman tahu dengan berkata demikian bakal menghiris hati Hareez. Nak buat macam mana lagi? Masanya benar - benar suntuk.

" Boleh, Luqman. Anything for you," jawab Hareez dalam keterpaksaan. Permintaan Luqman tetap perlu ditunaikan!

" Boleh tak kalau kau gantikan tempat aku nanti? Tolong sambung perjuangan dakwah ini untuk aku," pinta Luqman.

" Tapi, kenapa kau tak pilih Zaid ke? Ilmu aku kurang. Rasanya baru enam bulan kita bersahabat. Selama enam bulan itu juga aku baru mengenal Islam sebenarnya. Aku takut aku tak mampu, Luq," ujar Hareez yang merendah diri.

" Hareez, aku percaya kau boleh! Sebarang keraguan ke atau pertanyaan, kau boleh rujuk kat Ustaz Nizam or Ustaz Dahalan. Selama ini diorang yang selalu bantu aku."

' Aku boleh ke?"

" Insya-Allah, boleh!" Luqman memberikan jaminan.

^_^

Dia terhidu asap rokok di belakang bangunan asrama. Lalu, dengan perlahan dia mengintai gerangan yang berani merokok di dalam kawasan asrama.

'Sufian rupa - rupanya!' bisik hati kecilnya. 

Lalu, dengan langkah yang berani, dia pergi ke arah Sufian dan beberapa lagi pelajar yang merokok di kawasan berkenaan.

" Assalamualaikum, Pian! Kenapa merokok ni? Tahu tak kenapa rokok diklasifikasi sebagai haram?" sapa pelajar lelaki itu.

" Alah, budak BADAR dah datanglah. Apa yang kau nak dari kitorang, Hareez?"

" Aku nak korang berhenti merokok. Rokok ni haram, Pian. Lagipun, korang dah melanggar peraturan asrama ni," ujar Hareez.

" So what kalau kitorang langgar pun? Kitorang ada kacau kau ke? Tak kan? Lagipun, dalam al-quran ada sebut ke rokok tu haram? Dalam hadis ada ke? Tak kan?" ujar Sufian yang cuba mempertikai kata - kata Hareez.

" Memanglah tak ada. Tetapi, para ulama' menggunakan kaedah qias dengan menisbahkan rokok kepada arak kerana kedua - duanya memiliki illah (sifat) yang sama. I guess kau pun ada belajar ni dalam Syariah kan? Allah turut berfirman dalam surah an-Nisa' ayat 59 yang bermaksud, Dan janganah kalian membunuh diri-diri kalian. Kenapa aku bentangkan ayat ni? Sebab rokok tu secara tak langsung membunuh diri kau secara perlahan - lahan, Pian. Takkan kau tak nampak lagi?"

" Ah, kau pun nak jadi macam dak Luqman tu kan? Huh!" buat seketika, Hareez tersentap apabila Sufian menyebut sebaris nama yang amat dirinduinya.

" Tak kisahlah kau nak cakap apa, Pian. Pian, kau kawan aku. Aku tak naklah kau terus menghanyutkan diri dalam lembah kebinasaan ini."

" Bisinglah kau! Kau dengan ceramah kau! Dah lah, baik aku blah! Weyh, jom!" Sufian berlalu pergi bersama rakan - rakannya.

Hareez hanya memerhatikan Sufian pergi. Alhamdulillah, tercapai juga objektifnya untuk menghentikan Sufian daripada aktiviti itu.

Sejak menggalas tugas sebagai Ketua Badar baru di sekolah berkenaan, pelbagai rintangan yang dihadapi olehnya. Mungkin ini yang pernah dirasai oleh Luqman suatu ketika dahulu.

Seingatnya, ketika dimaklumkan dengan berita kematian Luqman, dia terasa dunianya telah kosong. Kosong kerana tiada siapa lagi yang hadir untuk memberi nasihat kepadanya. Menemani dirinya ketika dunia cuba menjatuhkannya.

Hampir dua bulan Hareez menghidapi kemurungan. Namun, semua itu beransur pulih sebulan kemudian. 

Kini, dia sudah pun memasuki Tingkatan 5. Walaupun, hajatnya untuk bersama dengan Luqman sehingga Tingkatan 5 tidak kesampaian, namun dia masih bersyukur. Bersyukur kerana nasihat Luqman sentiasa hidup dalam jiwanya. Bersyukur kerana dia pula yang meneruskan legasi Luqman. Sungguh, perkenalannya bersama Luqman banyak mengubah dirinya.

Masih lagi terngiang - ngiang nasihat Luqman terhadap dirinya. Pernah Luqman mengingatkannya mengenai lima perkara.

JAGALAH 5 PERKARA , SEBELUM DATANG 5 PERKARA YANG LAIN.

Rasulullah Shalallahu'Alai hi Wasalam, bersabda
إِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَا بَكَ قَبْلَ هَرَ مِكَ ، وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ ، وَ غِنَا كَ قَبْلَ فَقْرِ كَ ، وَ فَرَا غَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ ،وَ حَيَا تَكَ قَبْلَ مَوْ تِكَ

“Gunakanlah yang lima sebelum datang yang lima: Masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu, masa kayamu sebelum masa miskinmu, masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu, dan masa hidupmu sebelum datang kematianmu.”

(HR Al-Hakim; sanadnya sahih)

Hadis Nabi tentang “lima perkara sebelum lima perkara” itu memiliki maksud supaya kita mempergunakan waktu dan kesempatan dengan sebaik-baiknya, sebelum hilangnya kesempatan tersebut. Hadis tersebut diriwayatkan Imam Hakim dalam kitab al-Mustadrak.

Lima perkara tersebut adalah seperti berikut:

1.”Masa Muda Engkau Sebelum Datangnya Hari Tua”. Masa muda hendaklah dipergunakan sebaik-baiknya untuk mencapai kebaikan, kejayaan, dan keberhasilan, kerana masa mudalah kita mempunyai keinginan dan cita-cita yang ingin kita raih, bukan bererti masa tua menghalangi kita untuk tetap berusaha mencapai keinginan kita, tapi tentulah usaha masa tua akan berbeza halnya dengan usaha saat kita masih muda. Maka dari itu masa muda hendaklah diisi dengan pelbagai kegiatan yang bermanfaat hingga tidak menyesal di kemudian hari.

2.”Masa Sihat Engkau Sebelum Dilanda Sakit”. Hal ini juga anjuran agar kita senantiasa waspada pada segala kemungkinan yang sifatnya diluar jangkaan manusia, seperti sakit. Sakit disini tidak hanya terbatas kepada sakit jasmani, tapi juga sakit rohani. Maka ketika kita sihat jasmani-rohani, hendaknya kita senantiasa menggunakannya untuk hal-hal yang bermanfaat tanpa mengulur-ngulur waktu.

3.”Masa Kaya Engkau Sebelum Masa Miskinmu”. Tidak terlalu jauh berbeza dari penjelasan di atas, ketika kekayaan ada pada kita, baik itu berupa material atau lainnya, maka hendaknya kita memanfaatkannya sebaik-baiknya, jangan menghambur-hamburkan.

4.”Masa Lapang Engkau Sebelum Datangnya Waktu Sibuk”. Disini kita dianjurkan untuk menghargai waktu, agar boleh diisi dengan hal-hal yang bermanfaaat baik untuk diri sendiri mahupun orang lain. Misalnya, menjenguk saudara ketika ada kesempatan sebelum kesibukan menghampiri kita, hingga tidak sempat lagi untuk sekadar mengunjungi kerabat.

5.”Masa Hidup Engkau Sebelum Datangnya Saat Kematian”. Yang terakhir ini merupakan cakupan daripada empat hal diatas. Ketika kita diberi kehidupan maka hidup yang diberikan pada kita itu sebenarnya merupakan kesempatan yang tiada duanya. Kerana kesempatan hidup tidak akan datang untuk kedua kalinya. Kehidupan harus dijalani sesuai tuntutan kemaslahatannya," begitulah nasihat Luqman kepada dirinya.

Kini, dia perlu berusaha meneruskan usaha Luqman yang mahu dia membimbing penghuni asrama di SMKA Tun Perak. Perjalanannya masih panjang dan penuh liku, namun akan dia cuba untuk merentasinya.

-Sekian-

(Karya by 니사)