Cerita Khatam

Pernah tonton filem animasi 'Frozen'? Ada satu adegan, Anna bangun pagi terus jadi riang. Cergas lansung tak nampak lesu, dia menari seolah-olah orang istana tiada pantang! Semuanya kerana satu sebab; hari itu hari terbuka istana. For the first time in forever, dia dapat bertemu sapa dengan rakyat jelata. Mahunya tak teruja?

Pernah tengok filem 'Finding Dory'? Ada satu adegan Dory jadi terkedu, berhenti berenang dan bisu. Akhirnya dia bertemu orang tuanya setelah sekian lama walaupun dia seorang yang dilahirkan sebagai pelupa! Dengan menjejaki susunan cengkerang tanpa putus asa, usaha bertahun lamanya tidak sia-sia. Padan saja Dory terpana!

Pernah tengok tak filem 'Wreck-It-Ralph'? Ada satu adegan, Vanellope si racer kecil pertama kali memiliki kereta lumba sendiri. Kereta lumbanya diperbuat daripada gula, biskut dan jeli, dengan cara yang teruk sekali, tapi masih mampu membuat dia teruja. Masakan tidak, dia akhirnya layak berlumba!

Ah nak cakap pasal apa sebenarnya ni?

Baiklah, jgn bosan dulu. Ayuh kita pergi lurus kepada mesej entri ini yang sebenar. Orang putih kata, straight to the point. Ha gitu.

Bismillah.

Hampir lengkap 3 semester pelajar IQRAC gen 17 berada di DQ. Sekarang dah bulan 3 atau boleh kita panggil dengan nama 'fasa khatam'. Atau lebih tepat lagi, 'fasa pakat-pakat khatam'. Ha tudia, utagha mari.

Ya, bulan inilah pelajar IQRAC berduyun-duyun menghabiskan muqarrar 30 juzuknya. Lebih menarik, setiap orang meletakkan target hari dgn agenda istimewa. Ada yang pilih hari jumaat, sengaja habiskan juz 30 lambat-lambat. Ada yang pilih tarikh lahir ibu bapa, gigih paksa diri habiskan jugak tepat pada harinya sebagai hadiah hari orang tuanya yang berharga, harapnya. Ada yang meletakkan target pada waktu cuti mid-sem, nak khatam depan2 mata ibu ayah, ah sweet nya! Ada yang nak khatam paling lambat, ha yang ini sengaja mencipta nama, dengan cara paling tersendiri. Ntah pahapa!

Sungguh bermacam2 ragam. Baik banin mahupun Banat, masing-masing makin mendewasa. Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Tapi apa yang lebih penting untuk dikongsi daripada itu semua ialah perasaan menghabiskan 30 juzuk itu sendiri. Demi Allah Yang Memiliki Segala Hati, perasaan itu hampir tak mampu kami ungkapkan. Moga coretan di laman ini akan menjengah ke hati kalian yang membaca, kerana betapa kami mahu berkongsi.

Biidznilah.




"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. [13:28]

Bayangkan, ada 30 juzuk dengan 114 surah, siapa sangka, seseorang bisa menangis di surah Annas. Betapa al-Quran itu satu mukjizat!

Tangisan di surah An-nas ini, bukan calang-calang. Tangisan ini tangisan berpuas hati, puas dgn pilihan diri. Tangisan ini tangisan hasil penat lelah, hampir 15 bulan punya ketahanan. Tangisan ini tangisan terima kasih kepada diri sendiri, kerana pernah memilih untuk teruskan. Tangisan ini tangisan ketakutan, amanah menjaga al-Quran bukanlah ringan. Tangisan ini tangisan kelemahan, tiadalah mampu kalau Tuhan tak tunjukkan. Bercampur-baur jadinya perasaan, belum lagi diceritakan berdebarnya jantung hampir tercabut dari badan.

Nah, kau telanlah hiperbola.

Habis tu, apa kaitan dengan filem animasi? Apa kaitan Anna, Vanellope dan Dory?

Nah, bukanlah filem animasi itu yang menjadi persoalan besarnya, tapi adegan dalam setiap filem itu sendiri. Saya fikir, itulah antara simile yang agak jelas untuk menggambarkan dilema khatam 30 juzuk al-Quran yang kami rasai.

Ya, kamilah yang menjadi Anna pada hari terbuka istana. Pagi-pagi lagi sudah riang, lansung tak lesu walau tak sempat siang. Berdebar dan tak sabar, terbisik-bisik di sudut hati kami yang paling dalam, "masha Allah aku hari ini akan khatam".

Ya, kamilah Dory dewasa yang bertemu orang tuanya. Tak mampu berkata-kata sambil mata berkaca. Dunia bagaikan terhenti untuk meraih hasil usaha yang selama ini kami hampir-hampir anggapnya sia-sia. Cengkerang-cengkerang 30 juzuk akhirnya dijejaki sampai berjaya.

Ya, kami jugalah Vanellope yang bahagia dengan kereta lumba pertamanya. Biarlah tayar biskutnya tak seragam, biarlah juga bonet hadapannya terkena limpahan aising, tetap jiwanya tenteram. Tak pernah disangkakan, kami bakal khatam. Dengan lompong-lompong di tengah-tengah surah, masih terasa puas muqarrar kami sekurang- kurangnya terhabiskan.

Nampak tak?

Ini lah cerita tentang khatam; cerita tentang perasaan aneh tapi mengujakan. Berbaloi untuk kami kongsikan, moga-moga timbul juga keinginan dalam hati kalian untuk sama2 menyertai angkatan IQRAC pada masa hadapan.

Rasa bahagia ini bukanlah kerana kami sudah berada di comfort-zone, akhirnya tak perlu lagi mengulang. Bahagia ini bukanlah kerana kami akhirnya sudah habis kepenatan, masa untuk pulang. Bahagia ini bukanlah kerana kami akhirnya dipandang tinggi, bahkan hakikatnya terasa lagi merendah diri.

Bukan, ia bukannya tentang berbahagia dengan sebuah penghabisan.

Bukan.

Di luar sana lebih banyak ujian yang menanti. Di luar sana jugalah, terbentang satu perjalanan; perjalanan sebenar hayat seorang penghafaz Al-Quran. Moga Allah persiapkan kami agar betul-betul bersedia. Insya Allah.

Demikianlah cerita tentang khatam al-Quran, sungguh kami betul-betul bahagia.

Siapa sangka, akhirnya kami sebaris di garisan mula.

Ironi. :')

*Nota kaki: Jika anda belum menonton mana-mana daripada tiga filem tersebut, PERGI TONTON SEKARANG!

Buku Baru Aurums

2016, tahun yg terasa singkat tapi sarat; singkat pada masa, sarat pada acara.

Tapi masa tak menunggu, semester 2 berpenghujung, semester 3 ada titik mulanya. Alhamdulillah, Midas dan Demodike semuanya masih diizinkan menyedut dan menghela nafas, melangkah bersemangat memasuki pintu 2017. Bismillah.

Ah skema betul entri kali ni. Biarkan.

Nampaknya semester akhir ini tak mudah seperti dijangka, macam-macam hal berlaku. Padahal, Januari baru sahaja bermula, tak sempat lagi ke fasa pertengahan. Macam-macam hal; konflik antara ahli semester, pelajar-pelajar dur tsani, kutipan sumbangan program Mafatih Mahabbah(MAMA), peraturan baru dalam kampus, apa-apa sahaja lah, sebutkan saja. Semuanya, orang kata 'kacau mood'.

Itu belum lagi difikirkan berkenaan pelajar-pelajar IQRaC junior yang sedang berminggu haluan siswa (Baca: Transkem). Banyak persediaan yang perlu dibuat. Banyak rancangan perlu dirangka. Banyak urusan perlu diambil tindakan segera. Kalau dianalogikan batch Aurums pada waktu ini, boleh kata sudah bagaikan satu koloni anai-anai. Padat, sibuk dan kerdil. Haha kerdil.

Bilangan kami minoriti, bukan mcm ahli semester lain. Kerja yang banyak macam cendawan selepas hujan memang menambahkan tekanan. Tambahan pula cendawan yg dimaksudkan di sini cendawan liar yang beracun dan hujan yang turun pula hujan ribut disertai petir! Oh, saya bergurau lagi. Itu hanya sekadar hiperbola. Biasalah, untuk menambah rasa cerita. Kalian pun tahu.


"Berpenatlelahlah kerana itulah tujuan hidup diciptakan", -Imam Syafie

Namun begitu, Midas tak diajar untuk merungut dan Demodike pula tidak diajar melatah. Sungguh Allah jualah Yang Maha Bijaksana dalam mengatur urusan.   Berbilang kali juga Dia ingatkan hambaNya bahawa ujian itu diberi mengikut kesanggupan, mengikut keupayaan. Mujur ada kalamNya untuk kami tatap sebentar, berfikir sejenak lalu menyedari hakikat kami ini hamba dan indahnya hidup berTuhan. Hanya dengan mengingatiNya lah hati menjadi tenang.

Langkah kami tak kekok. 2 semester terkebelakang yang panjang, telah memberi peluang kami belajar dan bertindak. Kalau ada konflik antara kami, kami selesaikan sahaja secara bersemuka. Bersedia meminta maaf juga bersedia memaafkan. Kalau pun ada pelajar yang perlu menduduki dur tsani, kami berikan sokongan dan bimbingan. Kalau kutipan sumbangan program MAMA tak mencukupi, kami usaha dengan gigih lagi mencari. Inikan zaman semuanya viral dan kuasa di hujung jari. Kalau ada peraturan baru dalam kampus, kami turut sahaja. Apa susah?

Begitulah kehidupan. Kesusahan itu tak putus, kerana kita orang beriman yang di dalam penjara. Kesenangan hanya untuk yang alpa, di mana dunia menjadi syurga mereka. Allahurobbi.

Khas buat pejuang-pejuang keemasan yang masih tsabat dalam jalan ini,
kita tak keseorangan. Langkah kita ini dalam jemaah. 
Aku boleh pimpin kalau kau tersesat, 
aku boleh papah kalau kau rebah. 
Berkelompok kita hari ini bukan kebetulan, 
kita bertemu bawah satu perancangan. 
Jangan putus asa, rasakan diri berharga. 
Yang memilih kita bukan manusia biasa, tapi Tuhan Yang Maha Semua.

Dalam lapisan kerak bumi, banyak yang bernilai.

 Ada kristal, ada juga permata.
 Ada namanya emas, oh yang itu kita.

Allah bersama Aurums :)



Update on Event : TriP

“Apabila telah ditunaikan shalat, Maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.” (QS. Al Jumu’ah [62]: 10)

TriP, satu program tahunan yg memberi pendedahan secara jelas kepada semua ahli semester IQRAC tentang bagaimana cara sebenar mengendali satu-satu program rasmi. Daripada adab bermuamalat sesama pelajar sampailah format laporan dan kertas kerja, semuanya dijelaskan.

Bagusnya TriP, program ini dijalankan oleh ahli semester IQRAC sendiri. Penjelasan secara santai dan sistematik menjadikan sesi taklimat ini tidak lama dan mudah difahami. Well, youngsters hate long speech and everyone can tell. Kan?

TriP, nama taklimat saja sudah menarik. Singkatan kpd 3P, 'Pengurusan & Perlaksanaan Program'. Nampak tak?

“Sesungguhnya Allah mencintai seorang diantara ka-lian yang jika bekerja, maka ia bekerja dengan baik.” (HR Baihaqi, dinilai shahih oleh Al Albani dalam “Silsilah As Shahihah”)

 

Pentingnya taklimat TriP, pengurusan program secara betul membolehkan ahli IQRAC melatih diri memberi komitmen sepenuhnya dalam kerja sambil memudahkan sesuatu program itu terlaksana tanpa kepincangan. Tambah lagi, ahli IQRAC kebiasaannya pelajar minoriti di DQ ini jadi kualiti seorang kalau boleh, menyamai 3 orang yang bekerja. Kalau boleh lah. Orang putih kata, "Why not?"

Malam Sabtu, 13 Ogos 2016, taklimat TriP berjalan dengan lancar sekali, Alhamdulillah.
Bertempat di Auditorium Sheikh Mohd Noor, penyampaian yang diberi berkenaan taklimat 3P dengan lebih terperinci lagi sebenarnya mengandungi points seperti berikut:

1. Adab muamalat
2. Etika mesyuarat
3. Format Kertas Kerja Dasar
4. Implikasi kewangan program
5. Panduan perbendaharaan & sponsor
6. Nombor Rujukan Jawatan

Suka juga dalam kesempatan menulis entri kali ini, saya mengajak para lepasan SPM yang menyimpan cita- cita menghafaz al- Quran sambil tidak mahu melepaskan peluang menceburi bidang professional, joining IQRAC could be the best choice you've ever made. Jujur saya kata.

Taklimat 3P menjadi salah satu bukti bahawa menjadi IQRAC yang merupakan pelajar minoriti di DQ, dan cuma mempunyai peluang untuk menghabiskan hafalan 30 juzuk dalam hanya setahun setengah, tidak menghalang pelajar program ini untuk berkomitmen dengan baik dalam kerja. Bagusnya IQRAC. Kan?

Sekian sahaja untuk entri kali ini. Assalamualaikum and don't forget to apply IQRAC.Biidznillah.

The AMAZING SUKRAC of 2016



   Alhamdulillah dengan limpah kurnia dan izinNya, IQRaC telah berjaya mengadakan dan menjayakan SUKRAC 2016. Yeahoo! Seperti tahun-tahun sebelum ini, pelajar-pelajar IQRaC sem 1 dan sem 3 mengambil peluang bersukan bersama-sama ini untuk mengeratkan hubungan silaturrahim sesama ahli sem. Tujuan SUKRAC ini juga adalah untuk menggalakkan pelajar-pelajar IQRaC untuk turun ke padang, bermandi peluh sekali-sekala memandangkan ramai yang sibuk dengan aktiviti masing-masing dan menyihatkan badan seterusnya melahirkan huffaz yang sihat jasmani dan rohani.

Pembukaan SUKRAC

 SUKRAC dijalankan selama seminggu, bermula Isnin 11 April sehingga Ahad 17 April. Pelbagai aktiviti dijalankan outdoor dan indoor. Sebelum SUKRAC bermula perjumpaan pelajar sem 1 dan sem 3 dijalankan untuk dibahagi rumah sukan masing-masing. Dan cuba teka apakah tema rumah sukan pada tahun 2016 ni? Jeng, jeng, jeng...

  EXPELLIARMUS! Siapa yang still tak faham lagi? AVADA KEDAVRA! 

Yes, tema SUKRAC tahun ini adalah Harry Potter. Gryffindor - rumah merah, Slytherin - rumah hijau, Hufflepuff - rumah kuning dan Ravenclaw - rumah biru. Of course, ramai yang nak masuk Gryffindor tak lain dan tak bukan sebab Gryffindor adalah rumah main characters in Harry Potter. But something unexpected will happen in the end... .

  Aktiviti-aktiviti sukan yang dijalankan termasuk indoor dan outdoor, bola sepak, sepak takraw, bola baling, bola jaring, chess, ping pong, badminton, sukaneka, tarik tali dan banyak lagi. Semua pelajar IQRaC diwajibkan untuk menyertai at least satu acara sukan.

Semangat!

Sepak takraw

Bola sepak



 Dan of course, markah akan diberi kepada setiap rumah sukan yang menang. Tapi markah bukan dikira daripada aspek tu saja, disiplin, sokongan, etika pemakaian, bendera, prop rumah sukan juga akan diambil kira.


Carrom

  Alhamdulillah, semua aktiviti berjaya dilaksanakan walaupun ada yang mengalami kecederaan, ringan saja tak berat pun. 

  Dan pada hari Ahad minggu tersebut, penutup telah diadakan di Auditorium Syeikh Muhammad Nor. Ramai yang berdebar menanti keputusan kemenangan. Siapa yang menang??? Jeng...jeng...jeng.

 Gryffindor!!! dari pihak banin. Dan Ravenclaw!!! dari pihak banat. Dan juara keseluruhan adalah... (sorry Harry Potter, you didn't win this time) Ravenclaw!!!! Congratulations kepada semua rumah sukan yang menjayakan SUKRAC 2016. Tanpa anda, aktiviti ini mesti akan hambar, Tak kiralah siapa menang siapa kalah,

                              MENANG SAMA-SAMA, KALAH SAMA-SAMA



Turath Al-Ulama'

Alhamdulillah dengan taufik dan inayah-Nya kami dapat mengkhatamkan sebuah kitab yang diberi judul Kifayatu Al-Muhtaj fil Israk Mi'raj yang dikarang oleh Syeikh Wan Muhammad Daud Al-Fatoni. Kitab ini sepenuhnya berkisarkan kisah-kisah tentang perjalanan agung seorang insan yang terulung iaitu junjungan besar Nabi Muhammad. Kisah-kisah yang dimuatkan dalam kitab ini semuanya berdasarkan kitab-kitab ulamak yang muktabar. Hal ini kerana kitab ini dikarang oleh ulamak Melayu yang tidak kurang hebat dan masyhurnya.

Selain itu kitab ini merupakan kitab yang pertama sekali dikarang di Tanah Melayu tentang Israk Mi'raj.

Daurah kami dibimbing oleh guru yang sangat berpengalaman dalam mendidik. Beliau merupakan guru kami Ustaz Hazri Bin Hashim Al-Bindany merupakan pembimbing majlis ta'lim Darul Muhajirin di sekitar Hulu Selangor.

Penerangan beliau cukup mantap dan berdalil tetapi akibat kekangan masa beliau terpaksa meringkaskan sedikit penerangan. Walaubagaimanapun kami berpuas hati dan peserta kelihatan fokus dan menunjukkan minat terhadap penerangan beliau.

Akhir sekali kami dihadiahkan segulung ijazah beserta sanad kitab hingga kepada penulis kitab tersebut. Pengijazahan ini adalah tidak lain tidak bukan sebagai bukti dan pengesahan bahawa kami telah menuntut ilmu tentang Israk Mi'raj dengan cara yang betul iaitu bertalaqqi dengan guru bukannya dengan mencelup ilmu tersebut melalui laman sesawang sahaja. Pengajian talaqqi bersanad ini juga merupakan jalan bagi Salafunassoleh dalam menuntut ilmu. Demikian juga jalan bagi para anbiya ketika berguru dengan Malaikat Jibril. Sudah tentu jalan ini mempunyai berkat yang tidak terhingga dan fadilatnya

Kami berharap agar daurah bersanad ini dapat diteruskan dan dikekalkan lagi oleh generasi akan datang kerana banyak manfaat dan faedahnya terhadap ahli semester.



"Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amal yang diterima.

Ya Allah, manfaatkanlah untuk diri kami apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami dan ajarilah kami dengan apa yang bermanfaat bagi kami dan limpahkanlah rezeki berupa ilmu yang bermanfaat bagi kami. Tambahkanlah ilmu kepada kami. Segala puji bagi Allah dalam setiap keadaan dan kami berlinding kepada Allah dari keadaan penghuni neraka".

#turath_warisan_kita
#nak_dawrah