Wednesday, 18 February 2015

[IKLAN]

Anda sudah cukup umur untuk memohon lesen tapi tak tau nak buat kat mana? Datanglah ke Institut Memandu PS.Samy sekarang!


Saturday, 3 January 2015

Tarbiyah Dia

Bismillah.


"Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis."
[An-Najm ; 43]

---------------

Bila ada orang mengadu masalah dia pada kita, pelbagai cara kita boleh pujuk dia. Tetap pujuk sampai dia rasa terpujuk. Heh. Tapi bila kita yang kena dan ada masalah, kita tak berupaya hatta pujuk diri sendiri. Orang yang melihat selalunya akan kata "sabar, tabah, cekal, kuat." Senang diungkap, sukar untuk dilaksanakan. 


Mulut diam, hati menangis. 


Mungkin kita boleh tipu orang lain dengan kata "takpe, aku okay. Jangan risau." padahal hati dah koyak rabak macam apa. 


Dan masa tu kita akan banyak diam. Fikir balik. Refleksi diri.



Lalu, kita akan rasa betapa Allah itu sangat dekat dengan kita. Kalau kita tak diuji, ada ke kita nak duduk diam diam, sorang sorang, fikir balik kenapa semua ni terjadi dan apa tujuan hidup? Mungkin tak, kerana kita tak rasa keperluan dan kebergantungan pada Allah. Kita lupa bahawa yang mengizinkan segalanya terjadi adalah Dia. Kita lupa semua tu. Tapi saat diri diuji, hati akan lebih lembut. Saat itulah kita akan letak sepenuhnya pengharapan pada Allah. 


Banyak sebab kenapa Dia beri kita ujian. Mungkin sebab kita lupa pada Ilahi? Mungkin untuk menguatkan keimanan dalam diri? Mungkin, bila mana ada orang datang untuk berkongsi masalah, kita akan lebih memahami kerana diri sendiri pernah mengalami?


Segalanya mungkin, kerana Allah tak pernah menjadikan sesuatu itu dengan tujuan yang sia-sia, tahu? 


So, chill! Ujian ini adalah tarbiyah daripada Dia. Anda sepatutnya gembira dan bersyukur kerana masih ditarbiyah olehNya! Dan yang paling penting, itu tandanya Dia masih sayang anda. Ehei, Allah itu Maha Bijaksana, Dia mempunyai banyak cara untuk tunjuk kasih sayangNya terhadap hamba hambaNya. Sudah, jangan menangis guling guling atas lantai lagi. Memenatkan mata. Simpanlah air mata untuk muhasabah diri. Peganglah dan genggamlah janji Allah seerat eratnya yang telah terkandung di dalam surat cintaNya.


"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan." [Al-Insyirah ; 5 & 6] 


Janji Allah itu pasti. Biar rebah, jangan berubah. Biar terbuang, terus berjuang. Ujian itu tarbiyah dari Allah. Semakin dekat kita kepadaNya, semakin banyak tarbiyah yang beratur di hadapan untuk bertemu dengan kita. Bukan untuk menghalang kita mendekatiNya, tetapi untuk melihat seteguh mana kita berusaha mendekatiNya. Senyum.




Smile, Allah loves you!

-MukmeenQowiyy-


Tuesday, 23 December 2014

Pecah II

Bismillah. Dengan nama Allah yang masih menguatkan hati yang semakin lemah.

"Aku sedih la. Asyik gagal je. Futur lah macam ni. Hmm"

_Anon

"Kenapa hidup aku selalu susah eh? Asyik-asyik kena uji. Penat laa."

_Anon

Kau tahu, kadang-kadang Allah sengaja mahu uji kau dengan perkara yang kau tak suka. 

Kau tahu Allah uji kau sebab apa? Allah lebih sayang kau sebenarnya. 

"Habis kalau Allah sayang aku, kenapa aku selalu kena uji? Sedih tau.."

_Anon

Apa yang kau mahu apabila kau sayang seseorang? Kau nak dia lebih dekat dengan kau kan?

Allah uji kau, dan kau pula yang lari dari kasih sayang Dia. Pergi lah sujud dan rukuk kepadaNya.

"Aku tengok orang lain usaha biasa-biasa tapi kenapa lulus exam? Aku usaha yang bagai nak gila ni, masih gagal. Kenapa?"

Nak tahu beza dia dengan kau? 
Berkat.

Mungkin Allah sengaja belum bagi kau cemerlang. Supaya kau akan terus sabar, dan terus usaha lebih pada masa hadapan.

Dan dia yang selalu cemerlang, suatu masa, dia juga akan jatuh. Seperti kamu. Dan masa itu, baru kau dan dia sedar, kita tak akan selamanya di atas.

Allah akan mudah makbulkan doa kau dalam 2 keadaan. Usaha kamu dan Berkat Allah.

Kau usaha walau sekeras manapun, tiada berkat Dia, kau gagal.

Kau usaha sedikit, tapi Allah berkat, kau berjaya.

Tapi apa yang kau harus tahu. Allah tetap akan makbulkan juga permintaan kamu. 

Mungkin sekarang.
Mungkin Allah tangguh dulu.
Dan mungkin, Allah ada rancangan yang lebih baik untuk kau.

Maka bersabarlah. Dan menangislah kepadaNya.

"Menangislah, kerna bukan hanya tawa yang ada didunia. Kadang manusia terlalu sombong utk menangis, lantas kenapa air mata itu dicipta?

Tak salah kiranya mutiara itu gugur. Bukan bermakna kau lemah. Mungkin dengan cara tersebut boleh legakan sedikit hati?"

_Anon

Dan kau, hati yang telah sedih itu.
Terus berlari kepadaNya.

Takkan sebab kesedihan itu,
Kamu lari daripadaNya?

Orang yang sabar dan redha itu, akan kutip serpihan hati yang telah hancur, cantum dan serah kepadaNya.

Tawakkal lah. Apa yang Allah rancang untuk kamu, sudah terlebih baik.

Selamat meneruskan semester.

"Dhur thani tak hina pun. Yang lagi hina apabila kamu iadah untuk elak dhur thani."

-Anon-








Linkie ♥

Popular Posts