Thursday, 18 September 2014

dakwah

bila disebut tentang dakwah,org y kita bygkan adalah seorang yg alim,berilmu,warak n sbgnya.
jadi,dakwah tu kerja siapa ye?kerja ustaz?ya,benar?

hakikatnya,tak!bukan hanya ustaz,tapi kita semua.ya,kita semua adalah Muslim.kita punya ISLAM.
mengapa rasa begitu kerdil?mengapa rasa begitu kecil?

Ramai orang mungkin kurang selesa mendgr perkataan dakwah ataupun daie(penyampai dakwah).
mungkin merasakan istilah2 seperti ini,terlalu tinggi pada kita?

DAKWAH ITU MENGGERUNKAN?

apa itu dakwah?

seperti yg pernah dikatakan oleh Sheikh Kamal ElMekki,dakwah itu adalah jemputan.

1)jemputan diberi scra lembut n berhikmah.kan?
2)jemputan mungkin diterima atau ditolak.tak boleh dipaksa

sama seperti dakwah.

LAYAKKAH AKU?

"nak berdakwah,tapi ilmu agama,aku kurang."
perkara pertama y timbul dibenak fikiran.

tapi,sedar atau tidak,sebuah senyuman juga adalah dakwah.sesungguhnya,senyuman membuktikan keperibadian seorawmg Muslim.

DAKWAH UNTK SIAPA?

ya,memang untk org lain.tapi,ia juga untk diri sendiri.mana mungkin kita mampu mengajak org lain sdgkan jiwa sendiri dibiarkan tidak terbangun.

sekiranya tidak tahu atau tidakfaham,katakan shj"sya tidak tahu" dan selepas itu belajarlah.
kita sanggup belajar tinggi sampai Ph.D,tapi bila berckp tentang ilmu akhirat?anda tahu apa jawapannya.

mungkin kita perlu berhenti berbicara seperti ini lg,"siapalah saya untk berckp mengenai Islam."

kita Islam,digelar Muslim,tetapi tidak boleh berkongsi mengenai Islam?kita perlu tahu,perlu cakna,tentang agama kita sendiri,bukan?

Tuesday, 26 August 2014

Lain Macam


Assalamualaikum. Pe kabo ? Lain macam je aku tengok kau.  Iman kau sihat? 

Sekarang, aku nak korang stop apa2 je yg korang tengah buat dan start guna akal. 


Tampar-tampar sikit pipi sendiri

Tarik nafas sebelum baca entry ni

Sekarang masanya 

Gempurkan iman yang lesu
Bangunkan akal yg tidur
Leburkan hawa nafsu yg menggila

Apa yang aku tengah buat sekarang ni?


Hafazan masih tunggang langgang, 

Tapi masih layan movie siang malam

Mengeluh susah nak hafal,

Padahal diri yang degil
Hati tak jaga elok elok
Dibiarkan kotor

Pandangan melilau ke sana ke mari

Mencari2 yg mana hensem lawa sekali

Bila ketawa bagai dunia punya sendiri

Seolah- olah hang takkan mati

Tidur tak kira waktu, 

Kalau boleh sebanyak-sebanyaknya
Hampir serupa bila beruang berhibernasi
Padahal kita ada Nabi

Gerak kerja katanya

Tapi setelah tamat segala
Banyak pulak tanya
Mana profesionalismenya? 

Yang tak perlu

Diamkan saja
Kau tahu ikhtilat tu bahaya
Bak api boleh menghanguskan

Berjanggut berkopiah alhamdulillah

Ikut sunnah, sejuk mata
Tapi ada sunnah lagi besar
Bina akhlak seperti akhlak Nabi
Dan Nabi sangat jaga maruah wanita

Bertudung labuh berjubah

Sopan, terjaga maruah
Tapi bila terlalu melayan
Lain pula ceritanya 
Kau kena tegas. 

Bila diangkat jadi pemimpin

Kau bak disinari spotlight
Semua perilaku menjadi tayangan, qudwah 
Apa yg kau buat, rakyat akan mudah ikut
Sebab kau ada pengaruh

Maka hati-hati
Pengaruh apa yg kau bawa
Baik atau buruk
Dua-dua ada caj trsendiri di akhirat sana

Kebenaran perlu diberitahu walau pahit utk ditelan. Kerana aku sayang, aku beritau. Kalau tak, aku biarkan saja.


Thursday, 21 August 2014

Isu


ISU

Blur
Bingung
Serabut 
Sampai satu tahap, 
Kosong

Kuasa sebuah masalah
Tapi ada sahabat kata 
"Ini bukan masalah. Ini ISU."
Kurang negativitinya

Setiap "isu" pasti ada jalan keluarnya. 
Cuma kadang-kadang 
Kita seolah meraba-raba menuju cahaya
Tapi tak jumpa-jumpa

Dan akhirnya 
Kita sesat dalam kegelapan
Bingung tanpa jawapan

Ya mungkin cahaya itu terhijab
Disebabkan dosa yang tak terhitung banyaknya
Hati jadi hitam
Opaque
Tak boleh ditembusi cahaya

Apa kita boleh buat? 

***********

Kikis segala karat 
Sental kuat-kuat

Istighfar biar lekat
Al Quran untuk kuat

Moga kau bebas daripada belenggu
Dan ketemui cahaya itu

Yakin dan percaya.

-PixelMerah-

Linkie ♥

Popular Posts