Tuesday, 26 August 2014

Lain Macam


Assalamualaikum. Pe kabo ? Lain macam je aku tengok kau.  Iman kau sihat? 

Sekarang, aku nak korang stop apa2 je yg korang tengah buat dan start guna akal. 


Tampar-tampar sikit pipi sendiri

Tarik nafas sebelum baca entry ni

Sekarang masanya 

Gempurkan iman yang lesu
Bangunkan akal yg tidur
Leburkan hawa nafsu yg menggila

Apa yang aku tengah buat sekarang ni?


Hafazan masih tunggang langgang, 

Tapi masih layan movie siang malam

Mengeluh susah nak hafal,

Padahal diri yang degil
Hati tak jaga elok elok
Dibiarkan kotor

Pandangan melilau ke sana ke mari

Mencari2 yg mana hensem lawa sekali

Bila ketawa bagai dunia punya sendiri

Seolah- olah hang takkan mati

Tidur tak kira waktu, 

Kalau boleh sebanyak-sebanyaknya
Hampir serupa bila beruang berhibernasi
Padahal kita ada Nabi

Gerak kerja katanya

Tapi setelah tamat segala
Banyak pulak tanya
Mana profesionalismenya? 

Yang tak perlu

Diamkan saja
Kau tahu ikhtilat tu bahaya
Bak api boleh menghanguskan

Berjanggut berkopiah alhamdulillah

Ikut sunnah, sejuk mata
Tapi ada sunnah lagi besar
Bina akhlak seperti akhlak Nabi
Dan Nabi sangat jaga maruah wanita

Bertudung labuh berjubah

Sopan, terjaga maruah
Tapi bila terlalu melayan
Lain pula ceritanya 
Kau kena tegas. 

Bila diangkat jadi pemimpin

Kau bak disinari spotlight
Semua perilaku menjadi tayangan, qudwah 
Apa yg kau buat, rakyat akan mudah ikut
Sebab kau ada pengaruh

Maka hati-hati
Pengaruh apa yg kau bawa
Baik atau buruk
Dua-dua ada caj trsendiri di akhirat sana

Kebenaran perlu diberitahu walau pahit utk ditelan. Kerana aku sayang, aku beritau. Kalau tak, aku biarkan saja.


Thursday, 21 August 2014

Isu


ISU

Blur
Bingung
Serabut 
Sampai satu tahap, 
Kosong

Kuasa sebuah masalah
Tapi ada sahabat kata 
"Ini bukan masalah. Ini ISU."
Kurang negativitinya

Setiap "isu" pasti ada jalan keluarnya. 
Cuma kadang-kadang 
Kita seolah meraba-raba menuju cahaya
Tapi tak jumpa-jumpa

Dan akhirnya 
Kita sesat dalam kegelapan
Bingung tanpa jawapan

Ya mungkin cahaya itu terhijab
Disebabkan dosa yang tak terhitung banyaknya
Hati jadi hitam
Opaque
Tak boleh ditembusi cahaya

Apa kita boleh buat? 

***********

Kikis segala karat 
Sental kuat-kuat

Istighfar biar lekat
Al Quran untuk kuat

Moga kau bebas daripada belenggu
Dan ketemui cahaya itu

Yakin dan percaya.

-PixelMerah-

Hikayat


Kisah 1. 
 Awak Darul Quran?Tanya Tuan Bad.

 "Ya saya" Jawabku dengan nada yang...nak kata semangat, tak semangat, bangga pun, taklah berapa bangga.Dalam hati kecilku berbisik..'ohh Allah, tolonglahh, jangan lah beliau macam2. aku dah serik kena macam2 sebelum ni. 

"Allah..seronoknya..lepas ni mesti awk sambung kt Arab kan?"
 "Ohhhh Cliché .." Aku bermonolog.
 "lepas ni insyaAllah ke UIA lah saya kalau..." 
Tiba-tiba, tak semena-mena, Tuan Bad terus meninggalkan aku sambil berlari-lari ke arah seorang budak perempuan yang memakai baju kurung berwarna kuning, sambil rambutnya diikat tocang dan diminyak bagi menambahkan lagi kekemasan dirinya serta berkasut sukan yang sedang menuju ke arah kami. Aku berasa pelik kerana beliau meninggalkanku tanpa sempat aku menghabiskan bicaraku. Kemudian beliau mendukung anak kecil yang berkulit halus, kuning langsat itu ke arahku sambil berlari-lari tergopoh gapah.

 "Ini..Ini! Anak saya! Boleh tak awak tolong doakan anak saya ni, supaya jadi macam awak. Nah, pegang kepalanya, usaplah sambil doakan dia. Tolonglah, saya minta jasa baik awak. Namanya Nisa. 

 "Tapi Tuan..saya.." "Takpa, awak jampi-jampikan dia sikit. Saya bukan apa, saya nak ambil keberkatan a-Quran yang ada dalam diri awak. Nah, ambil botol air mineral ini dan bacakanlah ayat-ayat yang sesuai untuk.anak saya ni.Dalam keluarga saya tiada seorang pun yang Hafiz Quran. Tolonglah."

 "Ohh Tuan, kalaulah engkau tahu..Hmm..tak mengapalah."bisik hati kecilku. Sebenarnya Aku Malu. Malu, untuk berbuat sedemikian. Kerana aku seorang penghafaz al-Quran yang sering lalai terhadap Penciptanya. 
Aku ni, nama sahaja hafaz al-Quran, tapi bangun qiam pun tak istiqamah, masa luang diisi dengan main 'game' , tidur..bukannya mengulang. 

Haihh..layakkah aku ni, untuk 'menjampi' anak kecil ini supaya menjadi seperti diri aku? Adoyy, macam mana niii...
 "Baiklah Tuan, saya lakukan ini sekadar yang saya mampu. Saya bukanlah Hafiz yang sempurna atau alim ulama yang tinggi darjatnya. Saya hanya lakukannya sekadar ilmu yang saya ada. Ya Tuan?" Maka aku pun mula membaca ayat-ayat penerang hati lalu dihembus dan diusap kepalanya. "Ya Allahhh" detik hatinya.

 ************************************** Tanggapan. Ya, Tanggapan orang terhadap yg 'hafaz' Quran..lain-lain..
Lain!
 Ini kisah pertama. 
Bagaimana orang ramai pandang kita. Kisah berikutnya. 
Tentang golongan yg lain pula. 
Tapi takpa 
Tak perlu tergesa 
Tunggu post utk kisah seterusnya 
Esok Lusa 
Yang penting, persediaan kita. 
Kita bersedia? Sedia utk jumpa macam2 ragam & tanggapan orang nanti.

 Jadi, islah diri, perbaiki diri, siap sedia, semua senjata, untuk kita, jadi seperti yg orang anggapkan dan harumkan nama Islam, di luar sana. 

Masterpiece by Shukami

Linkie ♥

Popular Posts