KALAM DARIPADA PENGERUSI I.Q.RaC 08/09

ETILISMA : Virus ukhuwah

Bersyukur diberi peluang oleh ILAHI dapat jugaku mencoret sedikit perkongsian pada kali ini setelah tertangguh dengan kesibukan dan masalah yang important & urgent. Jiwa dan hati kian diasak bertubi-tubi dengan ujian perasaan yang menguji ketabahan dan kesabaran diri. Namun Allah menjadi tempat pergantungan yang terbaik selain sokongan dari rakan-rakan dan adik-beradik usrah seperjuangan. Oh indahnya hidup ini memiliki teman sejati. Teman sejati teman dikala senang dan susah. Bukan senang mencari teman sejati tanpa kita menjadi teman sejati. Salamatu Sadri method pertama terbinanya bibit-bibit ukhuwah disamping Seek first to understand then to be understood untuk membentuk nilai kefahaman.


Erti sebuah persahabatan





Kita asyik menyebut mengenai ukhuwwah. Cuba saudara/ri menjawab persoalan ini.


- Apa itu ukhuwwah?
- “Bagaimana kita mahu menghasilkan ukhuwwah?”
- “Soalnya, apakah kita boleh bezakan di antara ukhuwwah dan bukan ukhuwwah?”
- “Apakah ada ukhuwwah yang bukan ukhuwwah?”


Ukhuwwah satu perkara yang cukup subjektif dan tak boleh diukur, adakah kita mampu mengatakan kitalah satu golongan yang mantap ukhuwwah. Sejauhmana nilai iman dan aqidah meresap dalam perhubungan kita. Adakah kita bersahabat dengan mempunyai agenda sulit dan berpura-pura. Tepuk dada Tanya Iman. Ukhuwah yang sebenar lagi hakiki ukhuwah yang didasari keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Cukup dengan keimanan sahaja kita mampu membina ukhuwwah yang utuh sebagaimana hebatnya Cinta para sahabat terhadap Rasulullah s.a.w . Kerana ukhuwwah dan keimanan para sahabat sanggup berkorban apa sahaja. Hanya Allah dan Rasul sahaja yang kutinggal buat keluargaku, itulah kata-kata Saidina Abu Bakar r.a tatkala laungan jihad Perang Tabuk berkumandang, harta,pangkat dan darjat tidak dijadikan halangan untuk meneruskan perjuangan Islam. Tahap Ithar para sahabat tak dapat ditandingi memang betullah kata Kekasih Allah sebaik-baik kurun adalah kurunku sehingga digelarkan Jilul Quran Al-Farid. As-Syahid Syed Qutb pernah menyebut dalam karyanya yang tidak asing lagi bagi aktivis Islam berjudul Ma’alim Fi Thoriq bahawa generasi AlQuran yang unik tak akan lahir selepas zaman Rasulullah s.a.w. Betapa hebatnya para sahabat menerima Al-Quran untuk diimplementasikan tanpa ragu-ragu. Semuanya itu disebabkan rasa kasih dan ukhuwwah berpaksikan keimanan kepada Allah. Tidak mengenal berlainan bangsa, warna kulit, background family, pangkat dan darjat semuanya bersatu dibawah naungan iman dan Islam. Indahnya Islam agamaku!!!


ETILISMA???

“ Jangan tertipu dengan ukhuwwah”, pesan Pengerusi Lajnah Tarbiah AMAL padaku sewaktu menjadi Programmer Program QTC adik-adik MML,MMP dan MMPP cuti semester lalu. Ku terpaku tidak mengerti apa yang diucapkannya. “Kita menyatakan ukhuwwah kita mantap tapi kenapa banyak masalah yang tak dapat disettelekan”,abangku ini memulakan langkah provokasi padaku dan adik-adik. Aku mengangguk tanda mengiyakannya. Abang Najmul Khairi ini melebarkan bicaranya mengenai faktor-faktor kegagalan berdakwah kerana wujudnya etilisma dalam berukhuwwah. Apa itu etilisma dan apa kaitannya dengan kegagalan kerja-kerja Islam dan virus ukhuwwah???. Coretan pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat mengenai etilisma secara ringkas.


Etilisma merupakan suatu fenomena yang mengangkat keistimewaan diri di atas perbuatan memandang rendah terhadap orang lain. Elitisma atau exclusiveness dalam fikiran, gaya hidup dan pergaulan inilah penyumbang besar kepada rosaknya nilai ukhuwwah yang disemai melalui proses Tarbiyah. Penyakit hati ini tak mengenal mangsa lebih-lebih lagi golongan yang dikatakan thiqah dan baik. Virus ini merebak berpunca dari sikap ukhuwwah berpaksikan taasub kumpulan bukan diatas indicator iman. Ukhuwwah hanya berlegar dalam skop kumpulan itu sahaja dengan menafikan saudara seIslam yang lain. Maka berlakunya satu fenomena kemesraan yang terhad kepada sesama ahli kumpulan sahaja. Mereka mesra sesama mereka tetapi tidak dengan orang yang berada di luar lingkungan kumpulan mereka. Orang lain akan hanya dapat menikmati kemesraan itu jika ia diterima sebagai ahli kumpulan tersebut. Tiada kemesraan di antara insiders dengan outsiders.

KEGAGALAN DAKWAH

Sikap etilisma ini akan menyebabkan berlakunya golongan yang terasing dari dakwah Islam. Dakwah hanya berlegar pada golongan tertentu sahaja manakala sebahagian yang lain diabaikan. Sikap pendakwah yang memiliki keegoan dan merasa diri cukup hebat menyebabkan gerakan dakwah semakin lari dari mad’u dan dijauhi. Semuanya berpunca dari sikap dan nilai seorang daie. Semuanya berkisar dalam aspek akhlak para pendakwah. Nabi Muhammad s.a.w diutuskan untuk menyempurnakan akhlak, tiada guna berilmu tapi tidak berakhlak, tiada guna masyi Al-Quran tapi buruk tingkah lakunya. Kita hayatilah kata-kata Saidatina Aisyah apabila ditanya mengenai akhlak Rasulullah s.a.w dengan bermadah Akhlak Rasulullah adalah Al-Quran. Hindarilah dari agama Islam difitnah dan dicop dengan tasawwur yang bertentangan dek akhlak kita yang rosak. Seorang mukallaf pernah ditanya kenapa masuk Islam. Beliau menjawab aku masuk Islam kerana agama Islam, bukan melihat tingkahlaku orang Islam. Aku tak akan masuk Islam jika aku melihat umat Islam. Jauh berbeza dari landasan agama Islam sebenar. Fenomena Islamfobia kadang-kadang lahir dari sikap umat sendiri, berpunca dari sikap. Cuba kita selidiki kenapa non-Muslim fobia terhadap Muslim??? Renung-renungkanlah....

Akhlaq itu bukan lalang

Tumbuh sendiri di tanah lapang

Tak perlu baja, tak perlu dijaga

Naik sendiri tumbuhnya melata



Akhlaq itu adalah buah

Tumbuh bergantung di pohon berakar

Perlu dibenih agar bercambah

Dibaja subur hingga membesar



Akar itu ibarat Aqidah

Menambat amal kepada Allah

Telah kenal Tuhan yang disembah

Dalam ke luar, jiwa berserah



Dahan dan daun umpama Ibadah

Memproses Aqidah berpandukan Sunnah

Kaifiyatnya menuntut tepat dan sah

Setelah matang, berhasillah buah
Aqidah, Ibadah, akhirnya Akhlaq

Itulah Syariah, agama yang Haq…

1 comments:

erk. macam ada typing error ja...

elitisma ke etilisma yang betul?
dia dari perkataan elit kan?

~ws


EmoticonEmoticon