Tukarkan Mulut Kepada Badan

Tukarkan Mulut Kepada Badan



Mungkin apabila baca sahaja tajuk post ini,ramai yang akan berfikir tentang suatu makhluk yang digelar “Alien”.Betul tu,tak mustahil bagi sesiapa yang membaca tajuk post ini untuk berfikiran begitu.Atau mungkin juga macam-macam benda lain lagi yang akan difikirkan oleh anda semua.Yang pastinya,tajuk post ini telah menimbulkan tanda soal dalam otak masing-masing.

Kenapa pula ? Of course lah,sebab mana mungkin kita boleh bercakap dengan menggunakan badan sebaliknya kita hanya mampu menggunakan mulut.

Mulut,mulut ialah salah satu anggota yang kita gunakan untuk berkomunikasi,makan,bercakap,dan sebagainya.Alhamdulillah,dengan nikmat Allah yang satu ini sahaja,kita dah boleh buat macam-macam.Termasuk juga dengan menyampaikan dakwah,risalah nubuwwah,teguran dan sebagainya.Bagus,dengan cara-cara seperti memberi tazkirah,ceramah seperti inilah secara tak langsung bukan sahaja dapat membantu Islam itu tersebar tetapi hal ini sekaligus memanifestasikan rasa kesyukuran kita kepada Allah dengan menggunakan mulut sebaik-baiknya.


Dan melalui mulutlah,telah lahirnya ramai tokoh pidato yang bermacam-macam.Lihat sahajalah Datuk Seri Anwar Ibrahim,ketua pembangkang yang cukup terkenal.Walaupun beliau kini dilanda dengan pelbagai isu,tetapi jangan kita lupa bahawa beliau juga merupakan seorang pemidato yang handal sejak bergelar mahasiswa lagi.Oleh kerana kehandalannya jugalah,pada hari ini beliau berdiri di pentas dunia untuk membuat satu reformasi dalam dunia politik tanah air.

Walaubagaimanapun,bukanlah tentang peribadi beliau yang ingin diceritakan di sini apatah lagi mahu berbicara mengenai parti politik.Tetapi kita seharusnya mengambil yang baik dan menjadikan yang buruk itu sebagai sempadan dan iktibar.Berkenaan isu liwat beliau,penulis tak mahu berkata apa-apa kerana tiada kaitannya.Tetapi yang penulis ingin tekankan di sini ialah pemidato mahasiswa.



Zaman mahasiswa-mahasiswi kini memperlihatkan kita bahawa gelombang pemuda-pemudi Negara bakal menggegarkan arena politik tanah air.Lihat sahajalah isu terbaru ini iaitu isu penurunan bendera Perdana Menteri Malaysia,Dato Seri Najib Tun Razak.Isu seperti ini sebenarnya telah menjadi tanda awas kepada pemimpin-pemimpin tanah air tentang kuasa mahasiswa.

Bermula pada zaman mahasiswa inilah,golongan pemuda dan pemudi mula mengembangkan kebolehan dan pengaruh masing-masing dalam pelbagai bidang yang masing-masing cenderung.Ada yang tersangkut dengan dunia politik,ada juga yang tersangkut dengan jemaad-jemaah Islam dan lain-lain lagi.

Lalu pelbagai programlah yang dianjurkan oleh mahasiswa tempatan untuk merealisasikan pemuda harapan.Ada program yang bermatlamatkan kepimpinan,ada juga program yang bermatlamatkan pembentukan pemuda dan remaja serta banyak lagi.Dalam program-program seperti inilah sudah tentu banyak sekali pembentangan,diskusi,pengucapan awam yang akan dilakukan bagi mencapai hasrat tersebut.Dan tidak keterlaluan juga seandainya penulis mengatakan ada sesetengah program turut mengadakan aktiviti jidal atau debat bagi melahirkan pemuda yang berfikiran kritis dan kreatif.


Alahai malangnya,hasrat yang diingini itu hanya tercapai dalam program sahaja.Tamat sahaja program,langsung tak nampak kesannya.Mungkin ya kesannya ada tetapi terlalu kecil hampir kepada tiada.

Apa yang dapat dilahirkan selepas sesuatu program kebiasaannya ialah pemuda retorik,pemuda hangat-hangat tahi ayam,pemuda sampah,pemuda hampeh,dan banyak lagilah gelaran yang diberikan.

Mengapa berkata demikian? ya,kerana sudah jelas,pemuda-pemudi zaman kini hanya mampu bercakap sahaja tetapi kosong dalam arena pelaksanaan.Selalu kita dengar pidato,ceramah yang kuat disuarakan oleh golongan pemuda tetapi jarang kita lihat kandungannya dilaksanakan.Kita selalu dengar daripada mulut mahasiswa-mahasiswi bahawa Islam itu begini begitu dalam sesebuah majlis.Kita juga selalu dah dengar dari mulut-mulut kawan kita bahawa kita sebagai pemuda perlu begini begitu.Tetapi apabila tamat sahaja majlis tersebut,hilang terus.

Ku sangkakan panas hingga ke petang tetapi hujan di tengah hari.Inilah realiti mahasiswa-mahasiswi kini.Hanya pandai bercakap sahaja,sedihnya pelaksanaan tak mampu nak buat.Kita pandai bercakap tentang pengurusan itu pengurusan ini,tetapi pengutusan hidup kita pun kita abaikan.Kita pandai bercakap bahawa Islam itu Islam ini,tetapi kita tak buat pun.

Aduhai,celakanya diriku ini kerana apa yang penulis tulis ini ialah teguran dan kritikan kepada penulis sendiri sebenarnya.Mungkin pembaca blog ini fikir bahawa post ini untuk anda,tetapi hakikatnya tidak.Penulisan ini hanya untuk diri penulis sahaja.Tetapi,seandainya anda juga sama seperti penulis,maka ya ,post ini untuk anda juga.Sama-sama kita bermuhasabah.
Kerana dunia kini tak menuntut kata-kata sebaliknya menuntut tindakan.Zaman mahasiswa pandai bercakap sudah lapuk,kini dunia mencari mahasiswa yang handal dalam tindakannya.Berkata itu indah,tetapi lebih indah jika kita berkata dengan badan kita yakni lakukan apa yang kita kata.Nabi juga turut melakukan sedemikian.Inilah yang dikatakan kepimpinan melalui tauladan.


Tindak-tanduk Nabi Muhammad SAW lah yang sebenarnya telah membina pengaruh yang besar dalam hati masyarakat sekelilingnya.Bukan kata-katanya sebaliknya tndakannya.Dalam idiom English juga selalu kita dengar,”action speaks louder than apa entah,tak ingat..=D”

Mohon maaf seandainya terkasar bahasa dalam post kali ini.Hakikatnya,perlu juga kekasaran kadang-kala supaya kita tidak sentiasa berada dalam zon keselesaan.Ingatlah juga bahawa Allah akan sentiasa menguji kita dengan apa yang kita katakana.Oleh itu,berwaspadalah dengan kata-kata anda.Teguran,nasihat dan peringatan serta muhasabah buat diri penulis dan kawan-kawan.

Syria : Kisah Sebenar





Comic by Kamal San
Shaykh Khalid Hassan al-Hindawi.
- Beliau adalah pembantu khas Dr. Yusuf al-Qaradawi.
- Beliau diutuskan oleh Dr. Yusuf al-Qaradawi untuk memberitahu berita dan hal sebenar tentang apa yang berlaku di Syria.
- Shaykh Khalid telah melawat Indonesia dahulu dan kemudian melawat Malaysia.
Semoga Allah merahmati Shaykh yang memberi perkongsian yang baik dan bermanfaat kepada kami , memberi penjelasan dan penerangan yang sebenar tentang apa yang berlaku di Syria.
Mukaddimah.
Shaykh memberitahu bahawa beliau baru sahaja melawat Indonesia kemudian beliau diamanahkan oleh Dr. Yusuf al-Qaradawi untuk ke Malaysia, memberitahu keadaan yang sebenar berlaku di Syria.
Revolusi sedang berlaku di Yaman, di Syria dan beliau mengharapkan agar di Malaysia juga berlaku perubahan yang lebih baik khususnya untuk ummat Islam di Malaysia
Fikri – Amin.
Shaykh memberitahu bahawa permulaan revolusi berlaku di Hama, kemudian merebak ke bandar-bandar lain seperti di Dar’aa, Hauran, Halab bahkan sehingga ia berlaku di 157 tempat di Syria. Dan saat ini Basyar al-Assad sedang memerintah dengan besi dan api ( kekerasan).
Sesungguhnya orang-orang fasiq ingin menipu manusia supaya berpaling dari kebenaran dan revolusi ini, tetapi mereka gagal dan berada dalam keadaan rugi.
Shaykh seterusnya memetik kalam Saidina Ali radiyallahu-anhu ;
“Sesungguhnya negeri yang batil itu sekejap sahaja sedangkan negeri yang benar itu tetap sehingga datangnya kiamat.”
Dan ini bertepatan dengan firman Allah Subhanahu Wa Taala di dalam Surah al-Isra’ ayat 81 ;
“Dan katakanlah: Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.”
Shaykh seterusnya mengatakan bahawa cara berpolitik ala Fir’aun seperti yang dilakukan oleh Bashar Assad dan orang yang sepertinya seperti pemerintah Tunis, Mesir, Yaman, dan Libya seperti Fir’aun di zaman Nabi Musa, yang mana mereka mencuri harta-harta rakyat dan memakannya dengan cara yang haram, memenjarakan rakyat mereka, membunuh para ulama, melakukan pembunuhan beramai-ramai, merogol dan mencabul kehormatan wanita-wanita, menghalang perempuan beriman dari memakai hijab, menindas orang yang lemah seperti orang tua dan kanak2. Dan mereka ini tidak akan kekal.
Shaykh memberi misalan keadaan mereka ini seperti di dalam Surah ar-Ra’d ayat 17 ;
“Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.”
Seterusnya Shaykh menceritakan tentang sejarah Syria. Syria merdeka dari penjajahan Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez al-Assad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya, Bashar al-Assad yang kini memerintah selama 11 tahun. Dan Syria telah menjadi negara yang diperintah oleh diktator.
Seterusnya Shaykh menceritakan tentang konflik berdarah di Hama pada tahun 1982 yang berlaku selama 27 hari, mengorbankan hampir 46000 ribu penduduk Hama.
Hafez al-Assad dari merupakan Syiah Nusairiyah, yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya yang terdiri daripada Muslim Sunni, yang mencaci dan menghina Saidina Aishah dan Ummahatul Mukminin radiyallahu anhum, diharamkan sembelihan mereka, mereka melakukan kejahatan yang pelbagai, mereka tidak solat di masjid kita(ASWJ).
Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang terkenal dengan Syiahnya, bahkan Hafez sendiri merupakan pelampau Syiah.
Shaykh seterusnya menceritakan tentang Syria yang mana 6 peratus darinya merupakan Syiah Alawite, 10 peratus darinya beragama Kristian dan 84 peratus daripada rakyatnya beragama Muslim Sunni. Iran mempertahankan tindakan ganas regim Hafez yang membunuh rakyatnya sendiri, begitu juga Hizbullah di Lubnan juga menyokong tindakan Hafez.
Shaykh seterusnya menyebutkan sifat-sifat Syiah yang mana mereka begitu membenci Ahlussunnah, menghina Khulafa Ar-Rasyidin dan Ummahatul Mukminin.
Shaykh seterusnya menyebutkan bilangan penunjuk perasaan yang mati kini mencapat 8500 orang dan hampir 39000+- yang lain cedera. Adapun yang dipenjarakan dan disiksa sebanyak 180000 orang, yang mana direkodkan 413 orang telah mati disiksa. Shaykh juga menceritakan di sebuah daerah bernama Doma, dimana 19 orang doktor telah dibunuh dan 40 orang pesakit telah dibunuh di hospital oleh tentera regim Hafez al-Assad yang kejam itu.
Kini sudah hampir 8 bulan, penunjuk perasaan berjuang selama siang dan malam dan regim Hafez al-Assad yang kejam telah menggunakan kekerasan ke atas rakyatnya seperti penggunaan kereta kebal, senjata-senjata berat, memusnahkan bangunan-bangunan seperti rumah, masjid, menara masjid, mencabul kehormatan dan merogol perempuan-perempuan, mengikat tangan ayah dan saudara lelaki kemudian merogol ibu, anak perempuan di hadapan mereka.
Shaykh seterusnya menceritakan tentang kekejaman yang berlaku di Hims, di Madinah Khalid al-Walid tentang kisah Zainab al-Husni yang berumur 23 tahun. Beliau ditangkap dan dipaksa untuk melakukan sesuatu yang tidak bermoral, tetapi beliau enggan. Akhirnya beliau disiksa dan tubuhnya dikerat dengan 4 potongan dan dibungkus dan bungkusan itu dicampak kepada ahli keluarganya. Begitu juga dengan apa yang berlaku terhadap ratusan anak-anak kecil yang tidak berdosa yang dikerat-kerat badan mereka. Shaykh menegaskan
“Bagaimana kita harus bersabar di atas taghut yang kejam ini!”
Shaykh seterusnya menceritakan bagaimana penunjuk perasaan (demonstrator/pejuang revolusi) yang mandi dan berwudhu sebelum keluar dari rumah mereka kerana mereka tidak pasti mereka akan kembali lagi ke rumah mereka. Hampir 95 peratus rakyat Syria menentang regim Syria yang kejam ini.
Selama 43 tahun Bukit Golan diduduki oleh Israel tetapi regim Hafez al-Assad dan ayahnya tidak pernah membunuh walau seorang pun Yahudi, tetapi mereka telah membunuh ribuan penduduk Hama yang terletak 6 kilometer dari Bukit Golan. Maka Shaykh menanyakan di mana buktinya bahawa Syria ini menentang Israel?
“Maka di mana buktinya bahawa regim yang kejam ini menunjukkan permusuhan ke atas Israel ?!”
Shaykh seterusnya menegaskan bahawa terdapat perjanjian rahsia antara Syria dan Israel. Bashar merupakan al-Assad kepada rakyat mereka tetapi penakut dengan Israel.
Shaykh seterusnya menceritakan tentang regim Syria yang menggunakan tindakan ketenteraan ke atas rakyatnya, merogol dan mencabul kehormatan perempuan-perempuan. Sebenarnya ramai di antara askar yang tidak menyetujui kekerasan ke atas rakyat, tetapi mereka yang enggan akan dibunuh dan dipenjarakan. Dan di antara askar-askar itu, ada yang berpaling tadah kepada regim kejam Syria dan menyokong demonstrasi dan mempertahankan rakyat dan bilangan mereka kini seramai 30000 orang dan angka itu semakin bertambah.
Shaykh seterusnya menyatakan bahawa Rabitah Ulama Syria yang diasaskan oleh Dr. Ali as-Sobuni dan Rabithah Ulama Sedunia telah berfatwa kepada rakyat Syria agar mempertahankan rumah mereka daripada keganasan tentera walaupun dengan menggunakan pisau dengan berdalilkan hadis berikut;
حديث : ” ” من قتل دون ماله فهو شهيد، ومن قتل دون أهله فهو شهيد، ومن قتل دون دينه فهو شهيد، ومن قتل دون دمه فهو شهيد “.
“Barangsiapa terbunuh mempertahankan hartanya, maka dia syahid; barangsiapa terbunuh mempertahankan ahli keluarganya, maka dia syahid; atau mempertahankan agamanya, maka dia syahid”
أخرجه أبو داود (2 / 275) والنسائي والترمذي (2 / 316) وصححه، وأحمد (1652) 1653) عن سعيد بن زيد، وسنده صحيح.
Hadis ini dikeluarkan oleh Abu Daud dalam Sunannya (2/275) An-Nasaie dan Tirmizi dan disahihkan oleh Imam al-Albaniy, dan Ahmad (1652 dan 1653) dari jalan Sa’id bin Zaid dan sanadnya Sahih.
Shaykh seterusnya menceritakan bahawa Liga Arab telah mengenakan sekatan politik dan ekonomi ke atas Syria sehingga regim Syria menghentikan kekejaman ke atas rakyatnya. 19 negara-negara Arab telah mewajibkan sekatan politik dan ekonomi ke atas Syria.
Shaykh akhirnya menutup ucapan beliau dengan mengingatkan tentang fungsi/apa yang perlu dilakukan oleh kita tentang apa yang berlaku di Syria.
“Hendaklah kamu berdoa untuk saudara-saudara kamu di Syria dengan ikhlas , siang dan malam supaya Allah membantu mereka dan membebaskan mereka daripada kezaliman pemerintah mereka.”
Shaykh seterusnya menukilkan hadis tentang kelebihan Syam:
أنه قال : يا رسول الله صلى الله عليه وسلم خر لي بلدا أكون فيه ، فلو أعلم أنك تبقى لم أختر عن قربك شيئا ، فقال : عليك بالشام ، فلما رأى كراهيتي للشام قال : أتدري ما يقول الله في الشام ؟ إن الله عز وجل يقول : يا شام أنت صفوتي من بلادي أدخل فيك خيرتي من عبادي إن الله تكفل لي بالشام وأهله
الراوي: عبدالله بن حوالة المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم
: 4/102
خلاصة حكم المحدث: [روي] من طريقين إحداهما جيدة
إنكم ستجندون أجناداً جنداً بالشام ومصر والعراق واليمن قالوا فخر لنا يا رسول الله قال عليكم بالشام قالوا إنا أصحاب ماشية ولا نطيق الشام قال فمن لا يلحق الشام فليلحق بيمنه فإن الله قد تكفل لي بالشام
الراوي:أبو الدرداء المحدث: البزار - المصدر: الأحكام الشرعية الكبرى - الصفحة أو الرقم:
4/512
خلاصة حكم المحدث:إسناده حسن
Fikri : Aku tidak ingin menterjemah hadis Syam ini, cukuplah aku menaqalkankannya beserta sumbernya.
Seterusnya Shaykh menyebutkan peranan mufakkir, duat, asatizah untuk mengetengah dan sentiasa prihatin tentang isu di Syria, menceritakan kepada masyarakat tentang kezaliman dan apa yang berlaku di Syria.
Seterusnya kepada para wanita yang solehah, untuk menceritakan kekejaman yang berlaku kepada saudara perempuan mereka di Syria dan berdoa untuk mereka.
Seterusnya, Shaykh menaqalkan arahan dari Shaykh Yusuf al-Qaradawi agar menghulurkan bantuan berbentuk kewangan kepada saudara-saudara seIslam di Syria dalam bentuk zakat dan sedekah untuk keluarga pejuang yang sedang dipenjarakan dan keseluruhan rakyat Syria, lebih-lebih lagi musim sejuk akan datang dan mereka sedang mengalami kekurangan bahan pemanas dan makanan kerana sekatan pemerintah.
Akhirnya, Shaykh memohon agar Allah membantu kita dalam menghadapi taghut-taghut yang zalim.
Fikri : Inilah sedikit catatan ringkas saya ketika menghadiri Perkongsian Antarabangsa Revolusi Syria oleh al-Syeikh Khalid Hassan Hindawi. Terima kasih dan Jazakallahu Khaira l-Jaza kepada IKRAM atas penganjuran perkongsian yang bermanfaat. Jika ada kekurangan dan kesalahan, saya memohon ampun dan maaf.
================
Berikut pula adalah perkongsian saudara Ali Abu di Facebook beliau hasil catitan dari program seumpama di atas yang telah diadakan di Kuala Terengganu pada 5/12/2011:
================
Alhamdulillah. sahabat saya Irfan Masiri dan beberapa sahabat seperjuangan yg lain sempat mendengar taklimat khas mengenai revolusi Syria yang disampaikan oleh Syeikh Hassan Al-Hindawi. Beliau telah di hantar oleh Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi dalam misi menjelaskan apakah yang sebenarnya berlaku di Syria.
Mengapa Syeikh Hassan Al-Hindawi dihantar oleh Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi?
1. Gambaran tentang Syria agak tidak jelas bila dijelaskan oeh media2. So, beliau dihantar bagi menjelaskan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria.
2. Media2 barat sebenarnya tidak mahu manusia dunia tahu akan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria. Lalu mereka telah putarbelitkan fakta.
3. Syeikh Khalid bercerita, ketika beliau di Indonesia dan bertemu dengan seorang teman. Teman itu berkata dia lihat di paper bahawa ramai orang menyokong Kerajaan Syria. Tv di Indonesia juga menyiarkan bahawa ramai yang menyokong Kerajaan Syria yang dipimpin oleh Basyar Asad. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, kerajaan telah mengumpulkan pegawai2nya supaya berkumpul dalam erti kata lain mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Basyar Asad ini mempunyai ramai yang menyokong beliau.
4. Jangan terpedaya dengan keyataan2 yang kita dengar dari ahli intelektual Syria dan ahli politik Syria bahawa yang Syria menentang Israel. tapi, sejak zaman ayah Basyar Asad lagi tidak ada SATU PELURU PUN yang singgah ke tanah Israel. Bahkan tanah Tinggi Golan yang terletak di tanah Syria telah dikuasai oleh Israel.
5. Kita banyak tak tahu ttg isu syria selama ni sebab media telah dikawal oleh pihak rejim.. manakala sumber media lain tidak dibenarkan memasuki syria utk membuat liputan.. segala gambar dan video yg menjadi bahan bukti adalah hasil rakaman drpd para demonstran yang btekad utk merakam sndr kezaliman tsebut dan kbykn drpd mrk telah menemui syahid.. sebahagian rakaman lain telah dijual oleh tentera rejim basyar asad dgn harga 100 dolar.. syeikh dr khaled hasan al hindawi merupakan delegasi khas syeikh dr yusuf al qardhawi ke asia tenggara utk menyampaikan dan menyebarkan berita sebenar..
Punca Revolusi.
puncanya bila ada sekumpulan kanak2 dalam 28 orang bermain2 dan telah menulis sesuatu didinding sekolah mereka.apa yang ditulis oleh kanak2 ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN.slogan ini telah dilaungkan dinegara2 yg berrevolusi.bila tahu pasal ini, pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak2 ini.mereka telah disiksa dengan cara mencabut kuku2 kaki dan tangan mereka.salah seorang kanak2 itu telah meninggal dan keluarga minta mayat kanak2 itu serta meminta kanak2 yang lain dilepaskan.kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak2 itu, mereka perlu memberi wanita2 dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak2 kerajaan ini.perkara ini merupakan sesuatu yang menghinakan.lantas berlakulah revolusi di Syria.
Rakyat Marah.
1. Kebangkitan rakyat bermula 8 bulan yang lepas.
2. Jumaat lepas, labih 3 JUTA rakyat Syria keluar berdemo.
3. Kini, kesemua rakyat Syria keluar berdemo. Mereka mahukan kebebasan. Selama 42 tahun mereka tidak mendapat hak kebebasan.
4. Rakyat minta supaya Allah diletakkan pada tempatnya, mahukan kebebasan, dan supaya jaga tanah air dengan seeloknya.
5. Rakyat Mahu Presiden Dihukum.itu antara slogan yang dilaungkan sekarang kerana presiden Syria telah banyak membunuh rakyatnya.
Kekejaman Kerajaan Syria.(Presiden Basyar Asad)
1. Dalam masa 42 hari telah mati seramai 40 000 orang rakyat.ini serius kejam.
2. 39,000 orang telah cedera.mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.
3. Bunuh 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital.
4. 9,000 tahanan ditahan.
5. 413 orang telah syahid didalam penjara.
6. Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2 dan ahli keluarga mereka.sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.
7. Seorang ukhti, bernama Zainab Al-Husni.beliau telah ditangkap dan dia mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya.tetapi beliau melawan.lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT.anggota badan yang di kerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau. INI SERIUS KEJAM!
8. Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.
9. Menyuruh tukar La ilahaillah kepada La ilah illah Basyar Asad. INI SERIUS SESAT!
10. Basyar Asad juga daripada kelompok syiah yang terkeluar daripada islam dan mengharuskan untuk membunuh muslimin sunni.. 84% daripada posisi kepimpinan rejim Asad dipegang oleh kaum keluarga mereka yang terdiri drpd 3 keluarga besar, 6% drpd posisi tersebut pula drpd kaum ajam dan 10% lagi drpd golongan kuffar.. tiada posisi bg ahli sunnah wal jamaah.. kezalimannya terhadap wanita dan kanak2 juga terlalu dahsyat melebihi israel.. rakyat2 sunni dibunuh sesuka hati tetapi walau seorang israel pun tidak ditumpahkan darah.. hasbunallahu wa neemal wakeel.
Berita Baik.
1. Masa depan kebangkitan ini begitu baik. ia berterusan dan semakin kukuh. Lebih 30,000 tentera yang terdiri dari pegawai telah bersama rakyat. mereka ini telah melindungi orang2 yang turun berdemo. mereka tidak tahan melihat kekejaman rejim Basyar Asad ini yang sesuka hati membunuh rakyatnya sendiri.
2. Pertubuhan2 arab telah ambil pendirian untuk tentang apa yang telah Syria lakukan tehadap rakyatnya. mereka tidak benarkan pegawai2 Syria untuk memasuki tanah mereka. tapi ada dua negara yang tidak berpendirian sedimikian iaitu Iraq dan Lubnan. Iraq tidak berpendirian sedimikian kerana Pemimpin Sryria merupakan orang Syiah dan mereka selalu meminta pertolongan dari Iraq kerana Iraq merupakan negara Syiah.
3. Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa bahawa mereka yang terbunuh dalam keadaan yang sebegini adalah seorang yang SYAHID.
4. 95% ulama’ Syria telah bersama dalam kebangkitan rakyat ini.
Ini sahaja yang mampu saya beritahu perihal apakah sebenarnya yang berlaku di Syria sana.
Semoga kalian dapat menyebarkan ia kerana ia merupakan perkara benar dan manusia2 diluar sana harus tahu tentang ini.
Semoga Allah redha akan usaha kita.
Syukron.terima kasih.thank you.

Apa Erti Komitmen Aktivis Dakwah?

Apa ertinya aku memeluk dakwah?

Banyak ertinya wahai sahabatku.

Dakwahlah yang menyaksikan Rasulullah saw yang amat kita sayangi dicaci, dihina, dilempar dengan batu-batu sehingga cedera tubuhnya, dilonggok najis ternakan diatas lehernya, dibenci dan dimaki hingga hari ini…

Dakwahlah yang menyaksikan Khabbab Al ‘Arat hancur daging-daging di belakang tubuhnya kerana dibaringkan diatas bara api yang sangat panas, hanya kerana keIslamannya dan keinginannya untuk mendakapi dakwah Rasulullah…

Dakwahlah yang menyaksikan Ammar bin Yasir melutut dengan penuh hiba dan duka tatkala ibunya Sumaiyyah dibunuh, disula farajnya di hadapan anak kesayangannya sendiri…

Dakwahlah yang menyaksikan Hassan Al Banna ditembak dan dibiarkan mengalami pendarahan yang teruk sehingga syahid, tanpa sebarang rawatan dan ubat-ubatan, hanya kerana seruan-seruan beliau mengajak manusia kepada Allah dan Rasul.

Dakwah menjanjikan seribu satu kesedihan dan kepenatan, beban dan kesusahan, pahit dan kesukaran. Aku tidak akan menipu kalian. Kerana hakikatnya memang begitu. Inilah jalannya yang telah dilalui orang-orang terdahulu. Sunnatullah dalam dakwah, ada waktunya kita di atas, tapi selalunya kita di bawah. Ada waktunya kita mudah, tapi selalunya kita akan susah.

Tapi ada satu jaminan yang akan menghilangkan penatmu tatkala kau terasa keletihan, yang akan menguatkanmu tatkala kau kelelahan, yang akan memberimu semangat tatkala kau kelemahan, yang akan menggembirakan hatimu tatkala kau kesedihan, dan yang akan membuka matamu tatkala kau kelekaan.

“Wahai orang-orang beriman! Mahu kah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?”

Kalian mahu atau tidak??? Kalau mahu…

Ini dia tawarannya:

“(Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.Nescaya Allah mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai dan ketempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah kemenangan yang agung.”

(As Saff: 9-11)

Apa ertinya kamu memeluk dakwah ini?

Ertinya akan ada waktunya kamu sangat mahukan kebaikan untuk manusia disekeliling kamu, tetapi mereka tidak mahu kebaikan untuk diri mereka sendiri. Lebih menyedihkan lagi, mungkin kadang-kadang mereka juga tidak mahu kebaikan untuk diri kamu.

Ertinya akan ada waktunya kamu sangat mahu mendekati dan mendakwahi sahabatmu, tetapi dia berharap kamu tidak pernah wujud dan berharap dia tidak pernah mengenali kamu.

Ertinya akan ada waktunya kamu sangat kesuntukan wang dan masa tetapi kerana tuntutan dakwah dan tarbiyyah ini, kamu gagahkan juga mengeluarkan simpananmu, agar dapat sama-sama membantu saudaramu.Tapi, tapi…

Ertinya akan ada waktu, kamu melihat manusia berubah sedikit demi sedikit, dari sekular kepada Islam, dari jauh kepada dekat, dari keras kepada lembut, setelah disentuh nikmat tarbiyyah dan merasainya manisnya sebuah ukhuwwah.

Ertinya akan ada juga waktu, kamu tidak mampu memenuhi hak kesemua orang di sekelilingmu, lantas sedikit demi sedikit kamu mula diasingkan dan dijauhi, kerana berbezanya matlamat hidupmu yang terlalu besar untuk mereka fahami. Tapi ertinya, kamu dapat merasai sedikit cebisan perasan Nabi dan para sahabat ketika mereka dijauhi suatu ketika dahulu…

Ertinya, kamu juga berpotensi besar untuk mendapat unta merah dan dunia seluruhnya…

Maka, untuk semua erti-erti dan makna-makna pahit tapi indah di jalan dakwah ini, aku serahkan kepada kalian untuk memilih. Dan sesungguhnya, memeluk dakwah seolah-olah beerti memeluk erat seutas tali yang sudah bersambung ke pintu syurga. Tinggal untuk direntap tali itu dengan sepenuh tenaga dan kudrat yang ada, yaum ba’da yaum, agar bila masanya tiba kelak, terbukalah pintu syurga dan masuklah kalian dari mana-mana gerbang yang kalian suka. InshaAllah. Pasti Allah sentiasa mendengar doa-doa dan harapan-harapan kita.

Ya, tunjukkan peribadi baik pun dah kire dakwah taw!^^

wallahualam.

“Islam datang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana kedatangannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.” (hadith)

Luqmanul Hakim:Menjawab Post Wahai Pemuda!














"....Peribadimu Luqmanul Hakim,cermin suluh peribadi mukmin,kerana kepintaran dan kecerdikan kau disegani.."




Apabila terlintas sahaja lirik ini di fikiran,serta merta mengingatkan kembali kepada post yang lepas yang mana telah mengkritik sikap pemuda-pemudi Islam pada hari ini.Mungkin menjadi tanda tanya kepada para pembaca apa kaitannya kisah Luqmanul Hakim ni dengan pemuda?Jawapannya ada pada lirik di atas.




"....cermin suluh peribadi MUKMIN.."




Ya,inilah yang cuba penulis tekankan.Hasrat untuk menjadi seorang pemuda atau pemudi yang berguna bukanlah satu perkara yang mudah.Bahkan hal ini memerlukan suatu arus transformasi yang diperlukan untuk mengubah seluruh aspek dalam tindak tanduk diri kita sama ada aspek ibadah,akhlak dan lain-lain lagi.Ini sesuai dengan tuntutan Sambutan Maal Hijrah yang penulis rasa baru sahaja berlalu beberapa minggu lepas yang mana sambutan ini bukan sahaja mengajak kita memperingati sejarah hijrah Nabi SAW dan kaum Muhajirin tetapi turut juga menyeru kepada Muslimin dan Muslimat melakukan perubahan dalam kehidupan.





Begitulah juga perihalnya dengan pemuda-pemudi masa kini.Oleh itu,satu karakter yang penulis bawakan pada post kali ini yang mana penulis rasa boleh dijadikan contoh kepada kita untuk merealisasikan kuasa pemuda yang bakal menerajui perubahan pada masa akan datang.Kenapa Luqmanul Hakim?Kerana penulis rasa dia bukan seorang pemuda yang biasa.Masakan tidak,walaupun bukan seorang Rasul tetapi Allah mencatat kisahnya di dalam Al-Quran Al-Karim.Nak menunjukkan sudah pasti pemuda ini bukan calang-calang pemuda.Jadi mungkin sedikit perkongsian di bawah ini mampu membimbing kita untuk meneladani pemuda yang bernama Luqmanul Hakim ini.






NILAI murni seperti berbudi pekerti mulia sepatutnya menjadi amalan hidup masyarakat Islam. Tiada rugi jika seseorang itu berpekerti mulia.Ini bukan saja akan dipandang mulia, malah orang ramai akan menyukainya.



Dalam nada yang sama, Luqman Al-Hakim ada memberikan nasihat, katanya; “Hai anakku! Aku akan mewasiatkanmu dengan beberapa budi pekerti yang sekiranya engkau berpegang padanya, nescaya engkau akan sentiasa menjadi tuan.

“Tunjukkanlah akhlakmu yang baik kepada saudaramu, sekalipun orang jauh.

“Kawallah kejahilan dirimu daripada orang yang mulia mahupun keji.

“Jagalah sahabat-handaimu dan hubungkanlah silaturahim dengan mereka serta jauhkan mereka daripada menerima perkataan buruk atau mendengar kata-kata zalim yang bertujuan membinasakan dan mengkhianati dirimu.

“Dan hendaklah, sahabat-handaimu itu dari kalangan orang yang apabila engkau berpisah dengan mereka dan mereka berpisah denganmu, maka engkau tidak akan memalukan mereka dan mereka pula tidak akan memalukanmu.”

Katanya lagi; “Dan jauhilah engkau daripada bercakap bohong dan berakhlak buruk. Hal itu kerana barang siapa berbohong, lenyaplah air mukanya. Daripada buruk akhlaknya banyak dukacitanya.

“Mengangkat batu-batan dari tempatnya lebih mudah daripada memahamkan apa yang tidak difahami.”

Umat Islam juga hendaklah menjauhi sifat terkeji seperti kata Luqman “Sifat kedekut, buruk akhlak dan banyak meminta keperluan daripada manusia ada sebahagian daripada tanda orang bodoh.”

Apakah ujian Allah pada hamba-Nya yang salih? Ketika ditanya soalan itu, Luqman berkata; “Hai anakku! Sesungguhnya emas itu diuji dengan api. Sementara hamba yang salih diuji dengan bala bencana.

“Jika Allah menyukai sesuatu kaum, maka Dia akan menguji mereka dengan bala bencana.

“Oleh demikian, sesiapa yang diredai-Nya, maka dia akan mendapat keredaan-Nya dan sesiapa pula yang dimurkai-Nya, maka dia akan mendapat kemurkaan-Nya.”

Bercakap mengenai kematian pula, Luqman berkata kepada anaknya: “Hai anakku! Ada satu perkara yang engkau tidak ketahui bilakah ia akan datang menemuimu. Maka, bersedialah untuk menghadapinya sebelum ia datang mengejutkanmu.”

Jelas, kematian itu pasti, tetapi ketibaannya tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Allah. Kta hendaklah menyiapkan diri dengan amal ibadat sebagai bekalan di akhirat ini.

Katanya lagi; “Hai anakku! Sekiranya engkau masih lagi ragu-ragu terhadap kematian, maka janganlah engkau tidur. Seperti engkau tidur, maka begitu juga engkau akan mati.

“Dan sekiranya engkau masih lagi ragu terhadap hari kebangkitan, maka janganlah engkau bangun (daripada tidurmu). Seperti engkau bangun daripada tidurmu, maka begitulah juga engkau akan dibangkitkan selepas kematianmu.”

Luqman juga memberikan nasihat berguna ketika menghadapi makanan, katanya; “Hai anakku! Apabila perutmu penuh kekenyangan, maka fikiranmu akan tertidur, kebijaksanaanmu menjadi bisu dan anggota tubuhmu menjadi tidak berdaya untuk melakukan ibadat.”







Wahai Pemuda !

Wahai Pemuda !

In order for Islam to be accepted as relevant by everybody, rijal has to think out of box. Rijal must work hard to gain high reputation in education, researches, ideas, designs, and of course in economy. As for Allah has taught us the way to be the best. As for Allah and Muhammad have taught us how we should work out in daily life. Morality, the loads of works endurance, and how to balance the time spent on works, family, society and for Allah. Everything has been taught by Muhammad. Everything is there in al-Quran, as- Sunnah. Everything is perfect. (5:3)

Everything is getting so messy right now. Why is Mosleem always underrated? Why do women in hijab are oppressed? Why on earth do those walls surrounding Palestine exist? And why on earth can such issue as Masjidil-Aqsa arises when it’s obviously ours to begin with? One by one Islamic nation is attacked by Westerners!

What do you do about it rijal? Just go on telling people how bad our brothers are being treated over there? Oh yes, talking about it over coffee table while watching Manchester City winning over Manchester United? Exactly! That’s how we save a bullet from being shot into their heads!

And why on earth do we still have argument over small matters in our country? It’s happening everyday. We wasted our energy on tiny little matter which has no significant in bringing up Islam. Don’t you realize that it’s truly reducing our productivity and our mind- energy which should be spent instead on building a bold strong super intelligent rijal!

Haven’t you realized how weak you are rijal?

Haven’t you realized how useless you are right now?

You speak about al-Aqsa but what are you doing about it?

Donation? Alhamdulillah it’s good enough but mind you, money, clothes, medicines, are the least short-term help that we can offer (if only allowed to be delivered) but they are still suffering! Is that enough?

We all believe in the power of prayers. We all do believe Islam is going to win one day. But don’t you remember Allah won’t change our destiny, not until we work for the change? (ar-Ra’du : 11)

Today, it’s all about the power owned by one nation, which is controlled by those powerful races and religions. How can they be so good at what they’re doing, that they control the world economy, and for that they control the ups and downs of one nation according to their interest. And for that they can simply rate Mosleem using whatever labeled they loved to.

Just so you know, this is our responsibility in protection of al-Aqsa, and of Mosleem brotherhood.

Just so you know, we will be asked in the Day of Judgment and what will be our replies?

Shame on you rijal!

Just so you realize, we need to change. We have to change. We need to unite and team up and think about the strategies needed to accomplish our mission in this world. We always gather around and spread the Islamic education. Why don’t we scholars team up and make a long term planning. Keeping in mind that we are going to be good in our own specialized areas one day, we can use our resources for a better peace of Mosleem.

Do not ever waste your time anymore rijal.

Don’t you dare to be in the bottom-most-ranked in your school because that’s such a huge embarrassment to Islam!

The field you’re studying in right now, is fardu kifayah on other fellow of society, but since you’re in it, it becomes fardu a’in on you. You have to take responsibility.

Be successful.

Be powerful.

Believe in yourself, believe in Islam.

Islam will rise with you.

Wake up rijal!

Hayya a’la al-falah

Rijal

dakwat.org

Kecairan yang Membahayakan !


kecairan yang membahayakan!!!!
Diambil daripada http://analyticalummah.blogspot.com/ .

AWAS: artikel ini dalah untuk peringatan diri sendiri terutamanya dan juga untuk semua yang bergelar dai’

Keberadaan dalam jalan dakwah dan tarbiyah merupakan satu nikmat yang tak terkata. Jalan ini membuatkan kita merasai pelbagai rasa manis mahupun pahit. Jika diimbas kembali bagaimana keadaan diri sebelum ini membuatkan rasa sebak dan sedih.

Bersyukur kini kerana di saat diri ini mencari-cari ada sahabat yang sudi menghulurkan tangan memberi semangat untuk terus berbuat perubahan. Di situ dapat dirasai betapa manisnya nilai ukhwah itu. Bahagia ketika ada sahabat yang sentiasa mengingatkan tentang iman. Memang agak jarang sekali untuk menjumpai sahabat yang boleh mengingatkan kita tentang iman. Sahabat ketawa senang dicari namun sahabat menangis boleh dikira dengan jari. Sangat payah dan susah untuk dijumpai. Ketika saat kita telah berjumpa dengan sahabat itu, ambillah peluang yang ada untuk terus mengumpul kekuatan diri.

Berubah dan terus berubah demi mencari kesempurnaan diri walaupun hakikatnya diri ini tetap tidakkan sempurna. Tapi tidak salah untuk mencuba yang terbaik untuk jadi di kalangan yang terbaik. Itulah semangat yang diperlukan oleh seorang yang mengaku dirinya islam. Terutamannya yang telah difahamkan dengan islam. Yang menggelar dirinya akhwat atau ikhwah. Dan yang setiap minggu duduk berkumpul di dalam bulatan berbincang mengenai masalah diri dan umat, yang setiap minggu terisi dengan makanan rohani untuk meningkatkan keimanan.

Semakin mengurang semangat itu
Namun kini, mengapa rasa itu tidak seperti dulu lagi? Semakin lama berada dalam jalan dakwah dan tarbiyah ini dan semakin kita sebati dengan dakwah dan tarbiyah semakin terasa berkurangnya kualiti jika nak dibandingkan dengan saat mula-mula mendapat hidayah Allah dan juga saat diperkenalkan dengan dakwah dan tarbiyah. Saat itu terasa diri sangat bersemangat untuk melakukan perbaikan pada diri dan juga mengajak kepada orang-orang disekeliling. Semangat yang tidak pernah putus asa dan bergantung harap semata-mata kerana ALLAH tanpa memikirkan penat, lelah, kritikan, tohmahan dan segala kepahitan dijalani dengan penuh ketenangan. Mengapa perasaan dan semangat itu mengurang???

Fenomena ini dinamakan KEBOSANAN. Keberadaan di jalan ini semakin lama membuatkan seolah-olah diri ini terasa bosan. Bosan kerana telah banyak perkara yang telah kita ketahui lantas membuatkan terasa jemu dan penat. Halaqah dan taklim yang dijalankan sekadar taklim dan halaqah biasa tanpa ada matlamat dan perbaikan. Ia bagaikan rutin untuk sekadar memenuhi arahan dan dibuat bila mana ada kelapangan waktu. Malah pelbagai alasan seperti SIBUK, TIDAK CUKUP MASA, BANYAK TEST menyebabkan taklim dan halaqah yang sepatutnya dijalankan setiap minggu tertangguh dan akhirnya mad’u merasakan ianya tidak penting dan hanya datang bila ada kelapangan. Lebih teruk lagi ada dikalangan mad’u yang menarik diri dari mahu terlibat dengan taklim dan halaqah.
mana hilangnya semangat yang dulu????


Merasa selesa
Malah ada juga di kalangan kita yang tidak mahu langsung untuk berusaha maju ke depan dan masih di takuk yang lama. Rasa selesa berada dalam kelompok yang dikatakan dalam biah solehah membuatkan tiadanya semangat untuk terus melakukan perubahan. Mutabaah dilakukan pada kadar yang sama tanpa penghayatan. Hanya sekadar memenuhi kertas mutabaah dan yang lebih teruk lagi terus mengabaikan mutabaah.

Keadaan selesa juga itu juga membuatkan kita memandang remeh benda yang boleh dan mampu kita buat. Contohnya, mengajak orang lain melakukan kebaikan. Oleh kerana sudah terbiasa dengan suasana biah yang baik, suasana yang sentiasa ada orang yang mengingatkan kita dalam melakukan kebaikan, kita secara tidak sengaja akan menjadi manja dan tidak dapat membina kekuatan sendiri. Sentiasa mahu bergantung dengan orang lain.

Akibatnya, apabila telah terkeluar daripada biah solehah itu, akan berlaku kejutan budaya dalam diri. Berlaku kekeliruan identiti dan sekiranya ini berterusan, boleh mengakibatkan kita lari dari tarbiyah dan dakwah itu sendiri kerana hanyut dengan kelekaan dunia ditambah lagi bila bercampur gaul dengan orang yang berlainan fikrah.

Bahaya jika dibiarkan
Kecairan ini sangat bahaya jika dibiarkan kerana akan menyebabkan barah di kalangan dai’ kerana akan menyebabkan terbantutnya dakwah itu. Bahkan jika terus dibiarkan, makanya keadaan ini mungkin akan berjangkit pula pada dai’ yang lain yang sangat bersemangat mahu terus melakukan perbaikan diri dan orang-orang di sekeliling. Penyakit ini akan dikhuatiri akan terus berjangkit dan akan menghakis keaslian dakwah itu sendiri. Makanya, langkah-langkah yang proaktif perlu diambil.

Paksa diri dalam membina kekuatan
Iman kita adakalanya naik dan adakalanya turun. Saat iman dirasakan menurun, maka ketika itu mutabaah kita akan jatuh merundum kerana iman dikatakan berkadar terus dengan amal. Saat itu, kita perlulah memaksa diri dalam melakukan amal. Meskipun berat dan terasa seperti tidak ikhlas dalam melakukan amal, tetapi percayalah itulah cara yang terbaik bagi mengatasi masalah kefuturan. Kefuturan atau lemah iman ini adalah sangat bahaya jika dibiarkan tanpa dirawat. Keikhlasan dan kekuatan diri itu akan muncul kemudian setelah kita berjaya memaksa diri.

Dalam keadaan apa sekalipun kita perlulah paksa diri untuk berbuat sama ada dalam keadaan berat mahupun dalam keadaan ringan. Sama ada sibuk atau tidak. Sama ada lapang atau sempit. Sama ada suka atau tidak suka. Tetaplah istiqamah dalam berbuat kebaikan.
“ Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun berat dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah agar kamu beruntung.” ( At-Taubah (9) : 41)

usah biarkan diri dibelenggu kefuturan untuk tidak berbuat

Penutup: kekuatan itu penting
Kekuatan itu perlu dibina di dalam diri kita dari sekarang. Tidak kira lepas ini kita dicampakkan ke mana sahaja, kita akan tetap dalam melakukan dakwah dan tarbiyah. Cabaran dakwah dan tarbiyah masa kini sangat mencabar dan kefuturan tidak lagi boleh dijadikan alasan untuk kita terus mencair dalam berdakwah.