Lembaran Baru 2013:)


Bila tibanya tahun baru, tidak kira tahun baru Islam mahupun tahun baru masihi, masing-masing antara kita sibuk untuk menetapkan azam baru dalam memperbaiki atau mempertingkatan mutu mahupun kualiti dalam kehidupan kita.


Namun kebanyakan kita selalu terlupa untuk muhasabah semula kembali azam-azam itu yang lepas.Diulanginya setiap perkara negatif yang menjauhkan kita dari mencapai azam yang di tetapkan itu.Muhasabah ini hendaklah dilakukan selepas setiap amal yang dilakukan agar hatinya tenteram bahawa dia tidak menyeleweng dari ketetapan Allah dan sentiasa mematuhi arahan dan meninggalkan larangan-Nya.


Mengikut Ibnu Qudamah:

"Pengertian muhasabah ialah melihat keadaan modal, keadaan keuntungan dan kerugian, agar dapat mengenalpasti sebarang penambahan dan pengurangan. Modalnya dalam konteks agama ialah perkara yang difardhukan, keuntungan ialah perkara sunat dan kerugiannya pula ialah maksiat."

Ibnul Qaiyim pula berkata:

"Muhasabah ialah membezakan antara apa yang diperolehinya dan apa yang perlu ditanggungnya. Setelah mengetahui yang demikian, maka dia hendaklah membawa apa yang diperolehinya dan melunaskan apa yang ditanggungnya. Dia seolah-olah seorang musafir yang tidak akan kembali."


Kepentingan bermuhasabah
Dengan bermuhasabah diri, kita dapat menilai setiap perbuatan kita, apakah ianya mencapai matlamat, menghampiri matlamat atau lebih teruk menjauhi matlamat yang kita tetapkan.

Contohnya bagi sesebuah pasukan bola sepak, bilamana berakhirnya sesuatu perlawanan (terutama bila mengalami kekalahan), pasti akan di adakan muhasabah (atau lebih di kenali sebagai post-moterm). Ini bertujuan untuk mengenal pasti segala kekurangan dan kelemahan seterusnya memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi pasukan mereka. Maka,selebihnya lagi kita sebagai seorang muslim.

Dengan bermuhasabah juga, seseorang itu dapat mengelakkan diri daripada melakukan kesalahan yang sama untuk kali kedua,kerana orang muslim yang hebat adalah mereka yang dapat mempertingkatan kualiti diri mereka dari masa ke semasa.

Sabda Rasulullah saw :

"Orang muslim itu tidak akan di patuk ular pada lubang yang sama untuk kali kedua"

Kelebihan bermuhasabah
  1. Dapat mengenali kekurangan diri, maka dengan itu dapatlah kelemahan itu di perbaiki.
  2. Dapat bertaubat, menyesali dan meninggali setiap kesalahan yang lepas.
  3. Dapat mengenali hak Allah taala ke atas diri kita.
  4. Dapat mengelakkan diri dari mengulangi kesalahan yang lepas dan seterusnya mempertingkatkan amalan soleh.
  5. Dapat mempersiapkan diri sebelum bertemu dengan Allah di hari akhirat kelak.
Seperti yang di katakan oleh Umar al-khattab :

"Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung, timbanglah amalanmu sendiri sebelum ia ditimbangkan untukmu, dan bersedialah untuk hari pembentangan amal yang besar, sesungguhnya hisab pada hari kiamat menjadi ringan bagi sesiapa yang melakukan muhasabah diri di dunia ini.


Maka, di kesempatan ini, penulis menyeru kepada diri sendiri terutamanya, dan seterusnya kepada pembaca-pembaca yang di rahmati Allah sekalian, agar kita sentiasa muhasabah diri kita dari masa ke semasa, agar dapat memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi diri kita dan lebih-lebih lagi dalam mengerjakan amal ibadah kepada Allah. Semoga hari ini lebih baik dari hari-hari kita yang sebelum ini.

Benarkah Kiamat 21 Disember 2012?

Suku Maya Kuno di Mexico meramalkan bahawa tahun 2012 gelombang galaksi yang besar-besaran akan muncul yang mengakibatkan pusingan dunia terhenti berdasarkan penemuan kalendar suku Maya yang berakhir pada 2012.



Juga buku ‘Apocalypse 2012’ tulisan Lawrence E.Joseph: 2007 yang menyatakan secara ilmiah bahwa pada tahun 2012 akan terjadi bencana yang melanda seluruh dunia atau kiamat 2012.

Ramalan ahli nujum Yahudi Nostradamus yang mengatakan kiamat pada 2012. Ahli nujum ni memang amat popular.. mati pada tahun 1566. Ramai peminat fanatik Nostradamus yang percaya bulat-bulat ramalannya dan ada juga yang cuba mengaitkan apa yang telah terjadi di dunia dengan ramalannya. termasuklah perang dunia kedua, Obama dan runtuhan menara berkembar WTC.

Nasa mengatakan Nibiru atau Planet X atau Eris yang sedang mendekati Bumi dan akan menyebabkan kerosakan kepada bumi seterusnya merosakkan seluruhan bumi.

Dan yang paling utama ialah rancangan jahat zionis Israel untuk menciptakan ketetapan dunia baru atau The New World Order. Dunia baru yang dicanangkan oleh kelompok zionis Israel nantinya dengan mengurangi jumlah penduduk bumi hingga 90% dan hanya tinggal bangsa Yahudi sahaja.

Mari kita lihat kiamat dari kaca mata Islam.

“Hari yang menggemparkan. Apakah hari yang menggemparkan itu? Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? (Hari itu ialah: hari kiamat), hari manusia akan menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran. Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan.” (Al-Qaari’ah: 1-5)

Ingatlah, alam ini dijadikan oleh Allah dengan kekuasaan yang ada pada-Nya.

Allah berkuasa menghidupkan dan mematikan semua makhluk.

Begitu juga dengan alam ini, yang akan berakhir dengan kemusnahan yang menakutkan.

Kemusnahan alam ini juga dikenali sebagai hari kiamat.

Allah menggambarkan hari kiamat sebagai hari yang menggerunkan.


Hari yang menggerunkan itu digambarkan oleh Allah dengan keadaan manusia yang menjadi seperti kelkatu yang berterbangan, seolah-olah tidak tentu arah tujuan kerana ingin menyelamatkan diri. Manakala gunung-ganang pula diumpamakan seolah-olah bulu yang dipusar angin.


Jika diibaratkan gunung yang berpuluh-puluh kali ganda besarnya daripada manusia menjadi seperti bulu yang berterbangan, bagaimanakah pula dengan manusia yang jauh lebih kecil dan kerdil.

Kesemua perumpamaan ini dirakamkan oleh Allah untuk menunjukkan betapa kekuasaan-Nya.
Allah s.w.t. juga menerangkan perihal kiamat dalam firman-Nya yang bermaksud:

“…hari kiamat akan datang apabila pemandangan menjadi berpendar-pendar (kerana gerun takut). Dan bulan hilang cahayanya. Dan matahari dan bulan dihimpunkan bersama.” (Al-Qiamah : 7-9)

Sebenarnya banyak perumpamaan yang menggambarkan kepada manusia tentang kedahsyatan hari kiamat.

Segala perihal tersebut adalah untuk menyedarkan manusia betapa besarnya kekuasaan Allah s.w.t.

Ia juga untuk menyedarkan manusia agar bersiap siaga dan beringat dalam setiap tindakan.
Walau sehebat mana atau sebijak mana pun kita pada ketika itu, kita tidak akan boleh lari dan tidak dapat mendustakan bahawa kiamat akan tetap berlaku.


Pada dasarnya Allah s.w.t. amat berkuasa dalam melaksanakan segala yang tidak terjangkau oleh akal.

Oleh itu sebagai hamba-Nya kita hendaklah mempersiapkan diri kita dengan segala bekalan yang secukupnya.

Ingat..kiamat itu adalah rahsia Allah.


Malah junjungan besar Nabi Muhammad SAW juga tidak mengetahui dengan pasti akan bila akan berlakunya bencana akhir zaman itu.

Bagaimanapun, Rasulullah SAW meninggalkan kepada kita satu ajaran dari Allah yang cukup besar dan wajib diketahui dan dihayati oleh umat Islam, iaitu tanda-tanda kiamat, sama ada tanda-tanda kecil mahupun besar.


Jika kita percaya dan mengimani kepada apa yang ditinggalkan Rasulullah itu, wajarkah kita bimbang bahawa kiamat akan berlaku pada 2012?

Keajaiban Madu



"Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia," kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan."
(QS. An-Nahl: 68-69)



    Hampir semua orang tahu bahwa madu adalah sumber makanan penting bagi tubuh manusia, tetapi sedikit sekali manusia yang menyedari sifat-sifat luar biasa dari penghasilnya, iaitu lebah madu.



    Sebagaimana kita ketahui, sumber makanan lebah adalah nektar, yang tidak dijumpai pada musim dingin. Oleh kerana itulah, lebah mencampur nektar yang mereka kumpulkan pada musim panas dengan cairan khusus yang dikeluarkan tubuh mereka. Campuran ini menghasilkan zat bergizi yang baru-iaitu madu dan menyimpannya untuk musim dingin yang akan datang.



    Sungguh menarik untuk diketahui  bahawa lebah menyimpan madu jauh lebih banyak dari yang sebenarnya. Pertanyaan pertama yang muncul pada benak kita adalah: mengapa lebah tidak menghentikan produksi berlebih ini, yang tampaknya hanya membuang-buang waktu dan energi? Jawaban untuk pertanyaan ini tersembunyi dalam kata "wahyu" yang telah diberikan kepada lebah, seperti disebutkan dalam ayat tadi.

    Lebah memproduksi madu bukan untuk diri mereka sendiri, melainkan juga untuk manusia. Sebagaimana makhluk lain di alam, lebah juga mengabdikan diri untuk melayani manusia; sama seperti ayam yang bertelur setidaknya sebutir setiap hari kendatipun tidak membutuhkannya dan sapi yang memproduksi susu jauh melebihi kebutuhan anak-anaknya.

Organisasi Yang Luar Biasa Dalam Sarang Lebah
Kehidupan lebah di sarang dan produksi madunya sangatlah menakjubkan. Tanpa membahas terlalu terperinci, marilah kita amati ciri-ciri utama "kehidupan sosial" lebah. Lebah harus melaksanakan banyak "tugas" dan mereka mengatur semua ini dengan organisasi yang luar biasa.

Pengaturan kelembapan dan ventilasi: Kelembapan sarang, yang membuat madu memiliki kualitas perlindungan tinggi, harus dijaga pada batas-batas tertentu. Pada kelembapan di atas atau di bawah batas ini, madu akan rusak serta kehilangan kualitas perlindungan dan gizinya. Begitu juga, suhu sarang harus 35 C selama sepuluh bulan pada tahun tersebut. Untuk menjaga suhu dan kelembapan sarang ini pada batas tertentu, ada kelompok khusus yang bertugas menjaga ventilasi.
Jika hari panas, terlihat lebah sedang mengatur ventilasi sarang. Jalan masuk sarang dipenuhi lebah. Sambil menempel pada struktur kayu, mereka mengipasi sarang dengan sayap. Dalam sarang standar, udara yang masuk dari satu sisi terdorong keluar pada sisi yang lain. Lebah ventilator yang lain bekerja di dalam sarang, mendorong udara ke semua sudut sarang.

Sistem ventilasi ini juga bermanfaat melindungi sarang dari asap dan pencemaran udara.

Sistem kesihatan: Lebah  menjaga kualiti madu tidak terbatas hanya pada pengaturan kelembapan dan panas. Di dalam sarang terdapat sistem pemeliharaan kesihatan yang sempurna untuk mengendalikan segala peristiwa yang mungkin menimbulkan bakteria. Tujuan utama sistem ini adalah menghilangkan zat-zat yang mungkin menimbulkan bakteria. Prinsipnya adalah mencegah zat-zat asing memasuki sarang. Untuk itu, dua penjaga selalu ditempatkan pada pintu sarang. Jika suatu zat asing atau serangga memasuki sarang walau sudah ada tindakan pencegahan ini, semua lebah berusaha untuk mengusirnya dari sarang.


Sudah jelas lebah tidak memiliki pengetahuan apa pun tentang ini, apalagi laboratorium. Lebah hanyalah seekor serangga yang panjangnya 1-2 cm dan ia melakukan ini semua dengan apa yang telah diilhamkan Tuhannya
Penyimpanan Maksima Dengan Bahan Minima

    Sarang yang dibangun lebah dapat menampung 80 ribu lebah yang hidup dan bekerja bersama-sama, dengan menggunakan sedikit bagian dari lilin lebah.
    Sarang tersebut tersusun atas sarang madu berdinding lilin lebah, dengan ratusan sel-sel kecil pada kedua permukaannya. Semua sel sarang madu berukuran sama persis. Keajaiban teknik ini dicapai melalui kerja kolektif ribuan lebah. Lebah menggunakan sel-sel ini untuk menyimpan makanan dan memelihara lebah muda.

    Selama jutaan tahun, lebah telah menggunakan struktur segi enam untuk membangun sarangnya. (Sebuah fosil lebah yang berusia 100 juta tahun telah ditemukan). Sungguh menakjubkan bahwa mereka memilih struktur segi enam, bukan segi delapan atau segi lima. Ahli matematik memberikan alasannya: "struktur segi enam adalah bentuk geometris yang paling sesuai untuk memanfaatkan setiap bahagian unit secara maksimum". Jika sel-sel sarang madu dibangun dengan bentuk lain, akan terdapat bahagian yang tidak terpakai, sehingga lebih sedikit madu yang bisa disimpan dan lebih sedikit lebah yang mendapatkan manfaatnya.

    Pada kedalaman yang sama, bentuk sel segi tiga atau segi empat dapat menampung jumlah madu yang sama dengan sel segi enam. Akan tetapi, dari semua bentuk geometris tersebut, segi enam memiliki keliling yang paling pendek. 
    Kesimpulannya: sel berbentuk segi enam memerlukan jumlah lilin paling sedikit dalam pembangunannya, dan menyimpan madu paling banyak. Lebah tentu tidak akan mampu menghitung ini, yang hanya dapat dilakukan manusia dengan perhitungan geometris yang rumit. Haiwan kecil ini menggunakan bentuk segi enam secara fitrah, hanya karena mereka diajari atau "diilhami" oleh Tuhan mereka.
Cara Menentukan Arah

Lebah biasanya harus terbang menempuh jarak jauh dan menjajagi wilayah luas untuk menemukan makanan. Mereka mengumpulkan serbuk sari bunga dan bahan pembuat madu dalam jarak 800 m dari sarang. Seekor lebah, yang telah menemukan bunga, terbang kembali ke sarangnya untuk memberi tahu lebah lain tentang tempat bunga tersebut. Bagaimana lebah ini menjelaskan lokasi bunga kepada lebah lain di sarang?

    Dengan menari!… Lebah yang kembali ke sarangnya mulai menari. Tarian ini adalah  untuk memberi tahu lebah lain tentang lokasi bunga. Tarian yang diulang-ulang lebah tersebut mengandung semua informasi tentang sudut, arah, jarak, dan informasi perincian lain tentang sumber makanan, sehingga lebah lain dapat mencapai tempat itu.

    Tarian ini berbentuk angka "8" yang diulang terus-menerus oleh lebah tersebut (lihat gambar di atas). Lebah tersebut membentuk bagian tengah angka "8" dengan mengibas-ngibaskan ekor dan bergerak zig-zag. Sudut antara gerakan zig-zag dan garis matahari-sarang menunjukkan arah sumber makanan dengan tepat (lihat gambar di atas).


    Akan tetapi, sekadar mengetahui arah sumber makanan tidaklah cukup. Lebah pekerja juga harus "mengetahui" seberapa jauh mereka harus menempuh perjalanan mengumpulkan bahan pembuat madu. Jadi, lebah dari sumber bunga tersebut memberitahukan jarak serbuk bunga dengan gerakan tubuh tertentu, yakni dengan menggoyangkan bahagian bawah tubuhnya dan menimbulkan aliran udara. Misalnya, untuk "menjelaskan" jarak 250 m, ia mengibaskan bagian bawah tubuhnya lima kali dalam setengah minit. Dengan demikian, lokasi pasti sumber makanan tersebut dapat dijelaskan dengan terperinci, baik tentang jarak maupun arahnya.
Keajaiban Madu
    Tahukah Anda, betapa madu merupakan sumber makanan penting yang disediakan Allah untuk manusia melalui serangga kecil ini?
    Madu tersusun atas beberapa senyawa gula seperti glukosa dan fruktosa serta sejumlah mineral seperti magnesium, kalium, kalsium, natrium, klor, belerang, besi, dan fosfat. Madu juga mengandung vitamin B1, B2, C, B6 dan B3 yang komposisinya berubah-ubah sesuai dengan kualitas nektar dan serbuk sari. Di samping itu, dalam madu terdapat pula sejumlah kecil tembaga, yodium, dan seng, serta beberapa jenis hormon.




Dan Dia menundukkan untukmu apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi semuanya, (sebagai rahmat) daripada-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berpikir.
(QS. Al Jatsiyah, 45: 13)

Gejala Sosial dalam Kalangan Remaja berada dalam Zon Bahaya


Gejala sosial yang melibatkan golongan remaja bukan sahaja menimpa remaja kelas bawahan, malahan membabitkan kelompok remaja kelas menengah dan atasan. Pada umumnya, gejala ini timbul kerana golongan remaja tidak mempunyai tempat mengadu dan tidak diurus dengan saksama lagi bijaksana 



Sesetengah ibu bapa harus mengakui bahawa mereka tidak mempunyai kemahiran dalam mendidik anak-anak. Kemahiran mengasuh meliputi kefahaman terhadap jiwa remaja, menangani kesihatan mental dan emosi anak-anak muda serta penguasaan terhadap perkembangan terkini. Mereka perlu dididik bahawa jiwa remaja kini tidak sama dengan jiwa mereka sewaktu remaja. Interaksi dengan anak-anak tidak lagi bersifat sehala. Pandangan bahawa `ibu dan bapa kemudian anak-anak’ tidak lagi terpakai. Sebaliknya ibu bapa perlu memahirkan diri menjadi `rakan anak-anak’. Kemahiran mendengar dan berbincang dengan anak-anak perlu dipupuk. Konsep membuat keputusan untuk anak remaja juga tidak lagi boleh diamalkan. Sebaliknya gaya berbincang nyata lebih berkesan

Ibu bapa harus peka dan membantu remaja dalam memahami perubahan fizikal dan seksual mereka. Mereka perlu dibantu apabila terdapat ledakan kebolehan intelektual. Perubahan tersebut mendorong remaja membebaskan diri daripada kongkongan ibu bapa dan sebaliknya mereka mahu membina jati din sendiri.


Pendidikan daripada alam kanak-kanak kepada remaja menjadikan emosi dan psikologi mereka mulai bebas. Jika ibu bapa masih mengamalkan konsep melindungi dan bukannya tempat meluahkan masalah, remaja akan kelihatan bermusuh dengan ibu bapa kerana jiwa mereka tidak difahami. Peristiwa yang menimpa remaja Sufiah Farouq (remaja pintar di Oxford) merupakan suatu contoh bahawa remaja tidak boleh dikongkong oleh ibu bapa.

Guru di sekolah pula bukanlah sekadar pembimbing akademik, tetapi harus menjadi rakan kepada remaja. Guru yang diingati oleh remaja ialah guru yang boleh dibawa berbincang dan sama-sama menyelesaikan masalahnya. Guru yang hanya memerintah akan diingati sebagai `pemerintah’ dan tidak didekati. Hasilnya, arahan akademik bukan sahaja tidak dipatuhi bahkan mewujudkan pemberontakan antara pelajar dengan gurunya. Ini pula akan menyebabkan pelajar tidak mempunyai minat terhadap proses pembelajaran.


Pihak berkuasa pula tidak boleh mengharapkan remaja menjauhi kehidupan bebas dan liar, tetapi pada masa yang sama turut menyediakan ruang untuk perkara  seperti minuman arak, seks bebas dan penagihan pil ecstacy berlaku dengan mudah. Persekitaran tidak sihat harus dibanteras, seiring dengan usaha pembentukan remaja itu sendiri.

Gejala remaja gemar menonton video lucah misalnya, tidak boleh dituding semata-mata kepada ibu bapa dan guru. Dalam hal ini, adakah ibu bapa dan guru harus disalahkan, sedangkan bahan untuk tontotan lucah berlambak bebas di pasaran tanpa kawalan?

Media pula mesti mengawal penyiaran secara eksklusif dan besar-besaran tentang keruntuhan akhlak remaja tanpa membantu untuk mengawalnya. Sebaliknya remaja yang berjaya mesti sering ditonjolkan di media massa sebagai motivasi untuk diteladani. Hal-hal mengenai kreativiti remaja mesti sering diperbanyak berbanding liputan mengenai aksi dan perangai negatif mereka.

Sesungguhnya, pelbagai gejala negatif berleluasa di kalangan remaja hari ini. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama membanteras fenomena ni agar tidak timbul masalah sosioekonomi yang lebih serius.

A Son :)

A Son :)

This is a true story about a man named Rashed. He tells his story as follows... Please Give Your Few mints To Read

I was not more than thirty years old when my wife gave birth to my first child. I still remember that night.


I had stayed out all night long with my friends, as was my habit. It was a night filled with useless talk, and worse, with backbiting, gossiping, and making fun of people. I was mostly the one who made people laugh; I would mock others and my friends would laugh and laugh. I remember on that night that I'd made them laugh a lot. I had an amazing ability to imitate others – I could change the sound of my voice until I sounded exactly like the person I was mocking. No one was safe from my biting mockery, even my friends; some people started avoiding me just to be safe from my tongue. I remember on that night, I had made fun of a blind man who I'd seen begging in the market. What was worse, I had put my foot out in front him – he tripped and fell, and started turning his head around, not knowing what to say.


I went back to my house, late as usual, and I found my wife waiting for me. She was in a terrible state, and said in a quivering voice, "Rashed... where were you?""Where would I be, on Mars?" I said sarcastically, "With my friends of course."She was visibly exhausted, and holding back tears, she said, "Rashed, I'm so tired. It seems the baby is going to come soon." A silent tear fell on her cheek.


I felt that I had neglected my wife. I should have taken care of her and not stayed out so much all those nights... especially since she was in her ninth month. I quickly took her to the hospital; she went into the delivery room, and suffered through long hours of pain.


I waited patiently for her to give birth… but her delivery was difficult, and I waited a long time until I got tired. So I went home and left my phone number with the hospital so they could call with the good news. An hour later, they called me to congratulate me on the birth of Salem. I went to the hospital immediately. As soon as they saw me, they asked me to go see the doctor who had overlooked my wife's delivery.


"What doctor?" I cried out, "I just want to see my son Salem!"


"First go see the doctor," they said.


I went to the doctor, and she started talking to me about trials, and about being satisfied with Allah's decree. Then she said, "Your son has a serious deformity in his eyes, and it seems that he has no vision." I lowered my head while I fought back tears... I remembered that blind man begging in the market who I'd tripped and made others laugh at.


Subhan Allah, you get what you give! I stayed brooding quietly for a while... I didn't know what to say. Then I remembered by wife and son. I thanked the doctor for her kindness, and went to go see my wife. My wife wasn't sad. She believed in the decree of Allah... she was content... How often had she advised me to stop mocking people! "Don't backbite people," she always used to repeat... We left the hospital, and Salem came with us.


In reality, I didn't pay much attention to him. I pretended that he wasn't in the house with us. When he started crying loudly, I'd escape to the living room to sleep there. My wife took good care of him, and loved him a lot. As for myself, I didn't hate him, but I couldn't love him either.


Salem grew. He started to crawl, and had a strange way of crawling. When he was almost one year old, he started trying to walk, and we discovered that he was crippled. I felt like he was an even greater burden on me. After him, my wife gave birth to Umar and Khaled. The years passed, and Salem grew, and his brothers grew. I never liked to sit at home, I was always out with my friends... in reality, I was like a plaything at their disposal [entertaining them whenever they wanted].


My wife never gave up on my reform. She always made du'aa for my guidance. She never got angry with my reckless behavior, but she would get really sad if she saw me neglecting Salem and paying attention to the rest of his brothers. Salem grew, and my worries grew with him. I didn't mind when my wife asked to enroll him in a special school for the handicapped.


I didn't really feel the passing of the years. My days were all the same. Work and sleep and food and staying out with friends. One Friday, I woke up at 11 am. This was early for me. I was invited to a gathering, so I got dressed and perfumed, and was about to go out. I passed by our living room, and was startled by the sight of Salem – he was sobbing! This was the first time I had noticed Salem crying since he was a baby. Ten years had passed, and I hadn't paid attention to him. I tried to ignore him now, but I couldn't take it... I heard him calling out to his mother while I was in the room. I turned towards him, and went closer. "Salem! Why are you crying?" I asked.


When he heard my voice, he stopped crying. Then when he realized how close I was, he started feeling around him with his small hands. What was wrong with him? I discovered that he was trying to move away from me! It was as if he was saying, "Now, you've decided to notice me? Where have you been for the last ten years?" I followed him... he had gone into his room. At first, he refused to tell me why he'd been crying. I tried to be gentle with him... Salem started to tell me why he'd been crying, while I listened and trembled.


Do you know what the reason was?! His brother Umar, the one who used to take him to the masjid, was late. And because it was Jumu'ah prayer, Salem was afraid he wouldn't find a place in the first row. He called out to Umar... and he called out to his mother... but nobody answered, so he cried. I sat there looking at the tears flowing from his blind eyes. I couldn't bear the rest of his words. I put my hand over his mouth and said, "Is this why you were crying, Salem!"


"Yes," he said.


I forgot about my friends, I forgot about the gathering, and I said, "Don't be sad, Salem. Do you know who's going to take you to the masjid today?"


"Umar, of course," he said, "... but he's always late."


"No," I said, "I'm going to take you."


Salem was shocked... he couldn't believe it. He thought I was mocking him. His tears came and he started crying. I wiped his tears with my hand and then took hold of his hand. I wanted to take him to the masjid by car. He refused and said, "The masjid is near... I want to walk there." Yes, 

by Allah, he said this to me.


I couldn't remember when was the last time I had entered the masjid , but it was the first time I felt fear and regret for what I'd neglected in the long years that had passed. The masjid was filled with worshippers, but I still found a place for Salem in the first row. We listened to the Jumu'ah khutbah together, and he prayed next to me. But really, I was the one praying next to him.


After the prayer, Salem asked me for a Quraan. I was surprised! How was he going to read when he was blind? I almost ignored his request, but I decided to humor him out of fear of hurting his feelings. I passed him a Quraan. He asked me to open the Quraan to Surat al-Kahf. I started flipping through the pages and looking through the index until I found it. He took the Quraan from me, put it in front of him, and started reading the Surah... with his eyes closed... Ya Allah! He had the whole Surah memorized.


I was ashamed of myself. I picked up a Quraan... I felt my limbs tremble... I read and I read. I asked Allah to forgive me and to guide me. I couldn't take it... I started crying like a child. There were still some people in the masjid praying sunnah... I was embarrassed by their presence, so I tried to hold my tears. My crying turned into whimpering and long, sobbing breaths. The only thing I felt was a small hand reaching out to my face, and then wiping the tears away. It was Salem! I pulled him to my chest... I looked at him. I said to myself... you're not the blind one, but I am, for having drifted after immoral people who were pulling me to hellfire. We went back home. My wife was extremely worried about Salem, but her worry turned into tears [of joy] when she found out I had prayed Jumu'ah with Salem.


From that day on, I never missed the congregational prayer in the masjid. I left my bad friends... and I made righteous friends among people I met at the masjid. I tasted the sweetness of Iman with them. I learned things from them that distracted me from this world. I never missed out on gatherings of remembrance [halaqas], or on the witr prayer. I recited the entire Qur'an, several times, in one month. I moistened my tongue with the remembrance of Allah, that He might forgive my backbiting and mocking of the people. I felt closer to my family. The looks of fear and pity that had occupied my wife's eyes disappeared. A smile now never parted from the face of my son Salem. Anyone who saw him would have felt that he owned the world and everything in it. I praised and thanked Allah a lot for His blessings.


One day, my righteous friends decided to go to a far away location for da'wah. I hesitated about going. I prayed istikharah, and consulted with my wife. I thought she would refuse... but the opposite happened! She was extremely happy, and even encouraged me... because in the past, she had seen me traveling without consulting her, for the purpose of sin and evil. I went to Salem, and told him I would be traveling. With tears, he wrapped me up in his small arms...


I was away from home for three and a half months. In that period, whenever I got a chance, I called my wife and talked to my children. I missed them so much... and oh, how I missed Salem! I wanted to hear his voice... he was the only one who hadn't talked to me since I'd traveled. He was either at school or at the masjid whenever I called them.Whenever I would tell my wife how much I missed him, she would laugh happily, joyfully, except for the last time I called her. I didn't hear her expected laugh. Her voice changed. I said to her, "Give my salam to Salem," and she said, "In'sha'Allah," and was quiet.


At last, I went back home. I knocked on the door. I hoped that it was Salem who would open up for me, but was surprised to find my son Khaled, who was not more than four years old. I picked him up in my arms while he squealed, "Baba! Baba!" I don't know why my heart tensed when I entered the house.


I sought refuge in Allah from the accursed Shaytan... I approached my wife... her face was different. As if she was pretending to be happy. I inspected her closely then said, "What's wrong with you?" "Nothing," she said. Suddenly, I remembered Salem. "Where's Salem?" I asked. She lowered her head. She didn't answer. Hot tears fell on her cheeks.


"Salem! Where's Salem?" I cried out.


At that moment, I only heard the sound of my son Khaled talking in his own way, saying, "Baba... Thalem went to pawadise... with Allah..."


My wife couldn't take it. She broke down crying. She almost fell to the floor, and left the room. Later, I found out that Salem had contracted a fever two weeks before I'd returned, so my wife took him to the hospital... the fever got more and more severe, and didn't leave him... until his soul left his body...


And if this earth closes in on you in spite of its vastness, and your soul closes is on you because of what it's carrying… call out, "Oh Allah!" If solutions run out, and paths are constricted, and ropes are cut off, and your hopes are no more… call out, "Oh Allah." Allah wished to guide Salem's father on the hands of Salem, before Salem's death. How merciful is Allah!

Islam Manhaj Perubahan.


Satu daripada ciri-ciri Islam ialah ianya bersifat "merubah." la menolak cara menempel atau memperbaiki. Ia tidak rela dengan penyelesaian separuh-separuh atau sesuku-sesuku, atau ia tidak ingin mengharuskan hidup bersama jahiliah.
Firman Allah swt:
2:193. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu Hanya semata-mata untuk Allah.
Manhaj Rasul adalah Perubahan.
Manhaj Rasulullah saw. dalam menghadapi jahiliah adalah bersifat 'taghyir' (merubah). Tatkala orang-orang Quraisy menemuinya untuk berkompromi supaya Rasulullah menyembah tuhan mereka selama sebulan dan sebagai balasan mereka akan menyembah tuhan Muhammad pula selama sebulan yang lain, Al-Quran secara tegas menurunkan ayat:
109:1-6. Katakanlah: "Hai orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang Aku sembah. Dan Aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang Aku sembah. Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku."
42:15. Maka Karena itu Serulah (mereka kepada agama ini) dan tetaplah sebagai mana diperintahkan kepadamu dan janganlah mengikuti hawa nafsu mereka dan Katakanlah: "Aku beriman kepada semua Kitab yang diturunkan Allah dan Aku diperintahkan supaya berlaku adil diantara kamu. Allah-lah Tuhan kami dan Tuhan kamu. bagi kami amal-amal kami dan bagi kamu amal-amal kamu. tidak ada pertengkaran antara kami dan kamu, Allah mengumpulkan antara kita dan kepada-Nyalah kembali (kita)".
Kedudukan Umat Islam Mewajibkan Perubahan.
Perubahan wajib sebagai suatu kemestian yang "dharuri" dilakukan oleh para pemuda Islam bagi menghadapi cabaran zaman, bagi menghadapi gelombang materialisme dan atheisme yang mengancam kewujudan Islam.
Pandangan yang mendalam tentang kedudukan Umat Islam di setiap tempat mengukuhkan lagi keperluan mempersiapkan pemuda Islam dengan persiapan yang mencukupi syarat untuk menunaikan tugas perubahan Islam yang dicita-citakan, malah ia menjadi suatu tanggungjawab agama yang tidak seharusnya diabaikan atau dipermudah-mudahkan.
Falsafah Perubahan Islam.
Perubahan Islam yang dicita-citakan itu bukanlah satu falsafah yang berbelit-belit sebagaimana yang difahami oleh setengah orang. Ia merupakan falsafah perubahan dalam Islam. Secara ringkas falsafah ini terungkap dalam kata-kata Rubi'e bin 'Amir kepada Rustam, ketua angkatan bersenjata Parsi, apabila ditanya sebab kemaraan orang-orang Islam:
"Allah mendatangkan kami bagi mengeluarkan hamba-hamba (manusia-manusia) dari menjadi hamba kepada hamba (manusia) supaya menjadi hamba kepada Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa. Dari kesempitan dunia kepada dunia yang lebih luas. Dari kezaliman beragama kepada keadilan Islam. Maka kami diutus dengan agama Allah kepada mahluk Nya untuk menyeru mereka kepada Allah. Maka barangsiapa yang menerima, kami menerima mereka dan tinggalkan mereka di  tanahair mereka dan sesiapa yang enggan kami perangi sehinggalah kamu menyahut seruan Allah yang dijanjikan."
Ciri-ciri Perubahan Islam
Perubahan Islam mempunyai ciri-ciri aqidah dan akhlak yang berbeza dari aliranaliran perubahan lain di dunia. Tidak pernah mereka yang telah menghirup dan mengecapi Islam, kemudian enggan dan menolaknya, kerana Islam mempunyai keunggulannya yang tersendiri dalam konsep pemikiran, 'manhaj' haraki dan 'uslub' perubahan. Antara ciri-cirinya:
A) Perubahan Menyeluruh
Perubahan Islam bukan setakat perubahan suatu sudut dari sudut-sudut kehidupan manusia, baik di segi sosial, ekonomi, politik atau aqidah, tetapi dari segi tabiatnya. Islam itu adalah merupakan manhaj yang menyeluruh (kulli dan syamil). Ini menjadikan 'perubahan Islam' itu unik dari segi manhaj dan uslub (method dan cara).


Oleh kerana itu perubahan Islam tidak mungkin tercapai dengan cara rekaan sematamata, apalagi secara 'irtijali' yakni tanpa program, dan tidak juga dengan cara ketenteraan untuk mendapatkan kuasa secepat kilat. Sebaliknya, perubahan Islam itu mestilah dengan mempersiapkan faktor-faktor dan sendi-sendi yang membolehkan terbangunnya masyarakat di atas asas-asas itu.
B)Perubahan aqidah (ideological)
Aqidah Islamiah menentukan tabiat dan manhaj perubahan. Maka garis yang membataskan polisi perubahan itu berkisar dan berpusat kepada dua tonggak asasi:-
  1. Betulkan tujuan/matlamat yang ingin dicapainya; betul dalam method atau manhaj perubahannya.                       Inilah yang menjadikannya menolak nilai/kriteria perubahan secara parti, politik dan ketenteraan.
  2. Betulkan wasilah dan terjamin tepatnya dari segi syara' serta bersesuaian dengan ruh Islam,      sebagaimana terpeliharanya juga perubahan Islam itu dari melanggar kaedah-kaedah syara'.
Islam melihat perubahan itu bukan sahaja dari segi tujuan tetapi juga dari segi wasilah (jalan) bagi menegakkan perintah Allah dan melaksanakan hukumanNya. Apabila perubahan itu tidak mencapai tujuan, ianya boleh membawa akibat buruk kepada Islam itu sendiri.
C)Perubahan Berperikemanusiaan
Ertinya, ia tidak akan menuju kepada kebaikan dengan melalui jalan keburukan, dan menghirup kehinaan untuk sampai ke mercu kebahagiaan. Atau ia tidak membina bangunan di atas tengkorak dan darah.
Walaupun Tacashoft, seorang pemimpin agung Komunis telah memberikan amaran untuk menghapuskan semua orang-orang Rusia yang melewati usia dua puluh lima tahun kerana mereka tidak mahu mewakili pemikiran Marx, namun Islam menunjukkan sifat-sifat rahmat dan berperikemanusiaan dalam banyak peristiwa dan kejadian.
Pada hari pembukaan Mekah, Abu Bakar As-Siddiq ra. telah menemui bapanya yang mana pada masa itu masih lagi seorang musyrik dan dibawanya kepada Rasulullah saw. Tatkala Rasulullah saw melihat, beliau lalu berkata kepada Abu Bakar, "Kenapa tidak orang tua ini sahaja yang di rumahnya dan aku sendiri datang menemuinya." Berkata Abu Bakar: "Wahai Rasulullah, dia lebih patut menemui engkau dari engkau menemuinya." Maka Rasulullah pun duduk di hadapannya dan menyapu ke atas dadanya lalu berkata, Islamlah anda, maka beliau pun memeluk agama Islam.
Di sini jelas bahawa perubahan Islam itu ada mempunyai ciri-ciri berperikemanusiaan; tabiatnya berakhlak dan akidah Islamiah ialah wasilah serta matlamatnya.


Wallahu Ta'ala A'lam..