Fitnah Fitrah



"Kak Sarah,,,,saya...ada suka someone.."

Bicaraku perlahan. Segan.
Kak Sarah memandangku. Tepat pada mataku.
Bibirnya mengoyak senyum.
"Dah besar adik aku ni."
akak senyum sinis..aku tak tahu apa sebenarnya maksud senyum itu
"Dah pandai lawan tuhan.” kak Sarah meneruskan senyumnya itu lagi..
Argh..Pedih.
Aku diam... Pedih hati bila akak ckp mcm tu,,tunduk menerus tanpa sedikit pun aku mengangkat dagu,..
"Aku tahu,kau nak cakap tu fitrah kan? Ada perasaan kasih sayang semua bagai tu kan?
Tapi kau tahu tak,yang kau duk cinta tu adalah perkara haram?
Kau tahu tak?”
Suara Kak Sarah sedikit keras.
Aku mengangguk perlahan.
Aku tahu,aku tak patut jadi lembik. Macam kain buruk.
Tapi,aku manusia biasa. Ada ketika,hati aku koyak luka. Ada kala,hati aku mudah jatuh pada dunia.
"Aku nak kau tahu satu perkara.
Kalau kau sayang tuhan,kau nak syurga,akhirat nanti kau nak tengok Dia, lawan perasaan kau tu.
Fitrah takkan datang dalam keadaan jijik macam tu.
Fitrah tu suci. Dan kembali kepada fitrah kau,cintakan perkara suci.
Dan yang benar suci,cuma Allah.”
Aku diam. Ku ramas jari jemariku sendiri.
Pedih. MakIn dalam.
"Ingat,kalau kau betul betul nak jumpa Dia nanti,lawan perasaan kau tu.
Lawan nafsu jahat dalam hati kau.
Aku tak nak paksa,tapi aku sayang kau.
Jangan kau nak hidup lalai,ibadah terabai,tali kau dengan tuhan terburai.
Ingat,benda tak pasti jangan terhegeh kau nak kejar. Rugi.”
..
Dan dalam diam,aku belajar melupa.lupa pada perkara yg merosakkan hati.
Apa yang belum pasti,tak usah bersungguh kita kejari.
Takut takut,kita yang rugi.

Ada sebab,kenapa Allah uji hati kita begini.
Sebab?
ya,,Sebab dulu,kita pernah minta syurga.
Dan tak mudah untuk ke sana,tanpa mehnah dan ujian yg penuh pancaroba,,

Ini baru tingkat pertama,
Moga kita terus kuat,untuk seterusnya.
Hati,sila buang dunia darimu.
Masukkan ruh tuhan dalam jasadmu.
Kelak,kau akan temui apa erti cinta hakiki.
Dan apa maknanya cinta suci.
Kelak,kau mengerti.


-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - -
"Ingat,kalau kau betul betul nak jumpa Dia nanti,lawan perasaan kau tu.
Lawan nafsu jahat dalam hati kau.
Aku tak nak paksa,tapi aku sayang kau.
Jangan kau nak hidup lalai,ibadah terabai,tali kau dengan tuhan terburai.
Ingat,benda tak pasti jangan terhegeh kau nak kejar. Rugi.”


              "   Moga Allah bawa pergi,  
                   Segala harapan,  
                   Pada hal-hal yang tak pasti. "

coretan dan diubah suai dari kisah 
K.D.S 

 


EmoticonEmoticon