Hikayat


Kisah 1. 
 Awak Darul Quran?Tanya Tuan Bad.

 "Ya saya" Jawabku dengan nada yang...nak kata semangat, tak semangat, bangga pun, taklah berapa bangga.Dalam hati kecilku berbisik..'ohh Allah, tolonglahh, jangan lah beliau macam2. aku dah serik kena macam2 sebelum ni. 

"Allah..seronoknya..lepas ni mesti awk sambung kt Arab kan?"
 "Ohhhh Cliché .." Aku bermonolog.
 "lepas ni insyaAllah ke UIA lah saya kalau..." 
Tiba-tiba, tak semena-mena, Tuan Bad terus meninggalkan aku sambil berlari-lari ke arah seorang budak perempuan yang memakai baju kurung berwarna kuning, sambil rambutnya diikat tocang dan diminyak bagi menambahkan lagi kekemasan dirinya serta berkasut sukan yang sedang menuju ke arah kami. Aku berasa pelik kerana beliau meninggalkanku tanpa sempat aku menghabiskan bicaraku. Kemudian beliau mendukung anak kecil yang berkulit halus, kuning langsat itu ke arahku sambil berlari-lari tergopoh gapah.

 "Ini..Ini! Anak saya! Boleh tak awak tolong doakan anak saya ni, supaya jadi macam awak. Nah, pegang kepalanya, usaplah sambil doakan dia. Tolonglah, saya minta jasa baik awak. Namanya Nisa. 

 "Tapi Tuan..saya.." "Takpa, awak jampi-jampikan dia sikit. Saya bukan apa, saya nak ambil keberkatan a-Quran yang ada dalam diri awak. Nah, ambil botol air mineral ini dan bacakanlah ayat-ayat yang sesuai untuk.anak saya ni.Dalam keluarga saya tiada seorang pun yang Hafiz Quran. Tolonglah."

 "Ohh Tuan, kalaulah engkau tahu..Hmm..tak mengapalah."bisik hati kecilku. Sebenarnya Aku Malu. Malu, untuk berbuat sedemikian. Kerana aku seorang penghafaz al-Quran yang sering lalai terhadap Penciptanya. 
Aku ni, nama sahaja hafaz al-Quran, tapi bangun qiam pun tak istiqamah, masa luang diisi dengan main 'game' , tidur..bukannya mengulang. 

Haihh..layakkah aku ni, untuk 'menjampi' anak kecil ini supaya menjadi seperti diri aku? Adoyy, macam mana niii...
 "Baiklah Tuan, saya lakukan ini sekadar yang saya mampu. Saya bukanlah Hafiz yang sempurna atau alim ulama yang tinggi darjatnya. Saya hanya lakukannya sekadar ilmu yang saya ada. Ya Tuan?" Maka aku pun mula membaca ayat-ayat penerang hati lalu dihembus dan diusap kepalanya. "Ya Allahhh" detik hatinya.

 ************************************** Tanggapan. Ya, Tanggapan orang terhadap yg 'hafaz' Quran..lain-lain..
Lain!
 Ini kisah pertama. 
Bagaimana orang ramai pandang kita. Kisah berikutnya. 
Tentang golongan yg lain pula. 
Tapi takpa 
Tak perlu tergesa 
Tunggu post utk kisah seterusnya 
Esok Lusa 
Yang penting, persediaan kita. 
Kita bersedia? Sedia utk jumpa macam2 ragam & tanggapan orang nanti.

 Jadi, islah diri, perbaiki diri, siap sedia, semua senjata, untuk kita, jadi seperti yg orang anggapkan dan harumkan nama Islam, di luar sana. 

Masterpiece by Shukami


EmoticonEmoticon