Bakti Bpart Program Keinsafan


Perjalanan ke Rumah Ehsan Kuala Kubu Baru hanya mengambil masa lebih kurang 5 hingga 10 minit sahaja kerana lokasinya yang agak berdekatan dengan Darul Quran.Hasrat dihati ingin berbakti sebelum kami bercuti setelah taat semester 2.
Setibanya kami dirumah tersebut,acara perasmian program Bakti Bpart diadakan didewan yang dirasmikan oleh pengetua rumah tersebut, Puan Hajah Mariani bt Mohd Saad.

Kelibat seorang mak cik berbangsa Cina bersama kerusi rodanya,berumur dalam lingkungan 60-an munucl didepan pintu.Langsung kami tidak mengerti apa yang dibicarakannya,namun kami tetap tersenyum tanda menghormatinya.

Setiap dari kami merasai pengalaman ini sendiri.
dan ini adalah antara kisah-kisah yang kami alami..




Kisah 1

Asal mana,adik beradik berapa,selalu buat apa kat sini,makan pukul berapa,tidur pukul berapa.

Otakku memusing ligat mencari – cari topik lain untuk dibicarakan.
Dan Ting!tetiba Allah datangkan ilham

“Auntie,auntie suka baca tak?”

“India boleh la sikit sikit.Melayu Inggeris tak reti.Belajar kat tuisyen tiga kali,bukan sekolah kerajaan”

“Ohh..”

“Auntie,saya nak belajar bahasa Tamil lah!”Kata aku sambil menghadiahkan senyuman terbaik aku.

“satu apa Auntie?”

Unne,Ende,Mune,Nale,Anji

“Erk,Apa Auntie nombor satu?hehe..”

Terkial-kial aku nak mengajuk sebutannya.Tambahan lagi,giginya sudah hilang sebatang di depan menyukarkan aku menangkap sebutannya.

“Aunite,apa tadi satu sampai lima?”

Dengan sabarnya Auntie tu mengulang nombor-nombor itu kepadaku.

“Auntie, Unne,Ende,Mune,Nale,Anji,Yay!”
Tersenyum lebar Auntie leihat anak muridnya.

“Satu sampai lima je?Enam sampai sepuluh?”
Err.Okeylah,aku boleh go on lagi ni.InsyaAllah.
Ok ok,kita sambung Aunite.Enam sampai sepuluh pulak”

“A re’”

“Ah?”

A RE’”

“aduh,adik!,”gelaknya menahan ketawa.Geli hati melihat aku yang terkial kial.First time belajar tamil.Memang le.

Setelah hampir sepuluh kali ,mengulang nombor-nombor tamil tersebut dengan kepayahan  dan ketidakbiasaan,aku berjaya menyebut dengan lancer.Alhamdulillah!

‘Nah kacang.Makan makan”ujar mak cik itu.

“Err,takpe.auntie makan lah,nanti susah auntie nak beli lagi”

Alhamdulillah,aku tak pulang dengan tangan kosong.


Kisah 2



"Tak ape kalau mak cik lupa semua perkara sebab 
saya tahu,Mak cik  masih belum lupa Allah"






Aku melangkah setapak ke tempat dimana penghuni menetap.Sunyi,suram,kebanyakkan mereka terlantar diatas katil.
Perlahan-lahan aku menghampiri sebuah katil.Seorang warga tua yang sangat uzur ,tak bermaya berusaha membetulkan posisi duduknya.wajahnya muram.

“Mak Cik nak duduk ke?”lalu aku cuba membantunya.

Mak cik itu memandang,sayu..

“Mak cik,saya duduk disini boleh?”Aku duduk menghembuskan nafasku yang lelah

Kelihatan kitab Yassin dan tahlil di sudut meja .

“Mak cik baca ni tiap-tiap hari?”dia hanya mengangguk tanpa bersuara.

Aku diam sejenak memandangnya,memikirkan ibu bapa ku dirumah.

“mak cik..mak cik dah lupa nama mak cik.umur pun.Semua benda dah..dah lupa”

Dia ulangi lagi”Semua lupa”

“Tak mengapa,Mak cik”aku usap tangannya yang sudah menampakkan garis-garis tua itu
                                                                     
*********


“Masa makan tengahari!” seorang pekerja berbangsa India menolak troli membawa makanan

“Kita makan nasi ye kejap lagi, mak cik?”

“Ma...makan nasi selalu tumpah.Bo..boleh suapakn Mak cik?”suaranya tersekat-sekat namun masih boleh difahami

“Boleh saje,Mak cik”

“Adikk,,,nak tolong suapkan nasi untuk mak cik Minah?”

“Erm,,terima kasih,akak”

“Ha,Mak CIK Minah,,saya dah tahu nama Mak cik,nganga Mak cik”

Krukk.perut berkeroncong.kuat juga bunyinya.buat malu sahaja..

“Hahaa.saya pulak yang lapar,Mak cik”

Dia tergelak.Dari tadi yang asyik bermuram,akhirnya dia ketawa juga..

Bahagia aku melihatnya.

Mungkin sekarang,aku mampu mengungkap janji.
Bilamana ibu bapaku tua nanti,aku akan membalas jasa mereka setelah sekian lama menjagaku
Itu janji sekarang
Tapi..
Bagaimana bila aku sudah meningkat dewasa nanti,sudah berjaya,sibuk mengejar kerjaya,berkeluarga,punya anak sendiri.
Janji itu hanya sekadar kata-kata,boleh saja,ia melayang pergi
Tapi aku pinta janji ini aku ikat bersama,kuat talinya,tak terbang tak melayang walau dipukul kuat angin melanda..

Dan bagaimana pula bila aku yang tua nanti,,

 ditepuk dari lamunan,aku tersedar..

“Hei,dah nak kena pergi dewan kejap lagi”kawanku menyapa
“Eh,kejapnya.”
“Mak cikk,saya dah nak balik ni”dia diam..
“Mak cik Minah...”perlahan aku memanggil namanya
“Tak ape kalau mak cik lupa semua perkara sebab saya tahu,Mak cik  masih belum lupa Allah,Mak cik selalu ingat Allah ye,kan mak cik baca Yassin tiap tiap hari..”
“Saya pulang dulu mak cik”ku kucup tangannya itu dan berlalu pergi.Tak mampu menoleh .sebak ini tak mampu ditahan lagi.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
HADITH :ANAK YANG BERBUAT BAIK KEPADA IBUBAPANYA
MEMILIKI DARJAT YANG ISTIMEWA.


Usair bin Jabir berkata:

Biasanya ‘Umar al-Khaththab apabila datang pasukan (pejuang) bantuan daripada Yaman, dia akan bertanya kepada mereka sama ada di kalangan mereka ada seorang yang bernama Uwais bin ‘Amar. Sehingga ke satu ketika beliau bertemu dengan Uwais bin ‘Amar.

Lalu beliau bertanya: “Andakah Uwais bin ‘Amar?”

Orang itu menjawab: “Ya.”

‘Umar bertanya lagi: “Daripada Murod, kemudian daripada Qarn?”

“Ya” jawab orang tersebut.

‘Umar bertanya lagi: “Apakah anda memiliki belang (di badan) lalu kamu sembuh kecuali satu bahagian sebesar duit sedirham?”

Orang itu menjawab: “Ya.”

‘Umar bertanya lagi: “Adakah anda memiliki ibu?”

Orang itu menjawab: “Ya.”.

Lantas ‘Umar berkata, aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

“Akan datang kepada kalian Uwais bin ‘Amar bersama pasukan bantuan daripada Yaman. (Dia) daripada Murod, kemudian daripada Qarn. Dia dahulunya memiliki penyakit belang lalu telah sembuh daripadanya kecuali satu bahagian sebesar satu dirham. Dia memiliki seorang ibu yang dia selalu berbakti kepadanya. Seandainya dia bersumpah dengan nama Allah, nescaya Allah akan mengabulkan sumpahnya itu. Jika kamu mampu memintanya memohon ampun untuk kamu, maka lakukanlah.”Berkata ‘Umar: “Mintakanlah ampun untuk aku.”Maka Uwais meminta ampun untuk ‘Umar.[1]

Demikianlah besarnya darjat seorang anak yang berbuat baik kepada ibunya sehingga jika dia bersumpah, nescaya sumpahnya dibenarkan oleh Allah. Jika dia meminta ampun kepada Allah untuk seseorang, nescaya Allah akan mengampunkan orang tersebut. Sebegitu besar darjatnya sehingga seorang sahabat yang mulia kedudukannya, yakni Amirul Mukminin ‘Umar bin al-Khaththab radhiallahu 'anh, tidak melepaskan peluang untuk mencarinya dan memintanya untuk mendoakan keampunan untuk dirinya.

Ruj
[1] Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya – hadis no: 2542 (Kitab Fadha’il al-Shahabah, Bab keutamaan ukan
Uwais al-Qarni).

                                           






EmoticonEmoticon