Sedikit Peringatan

Dari jauh ku bawa diriku. Dari rumah ke Kuala Kubu Baru. Datang ku beserta secubit ilmu. Sekilas pandang memang ilmuku dilabel "tidak laku". Datang ku menggalas seguni harapan, berbeg-beg pakaian, berpeket-peket ubatan. Kata orang, tak ku hiraukan.

Hadirnya diriku ke Darul Quran bukanlah untuk bersuka ria. Hadirnya diriku ke Darul Quran bukanlah jua untuk berkarya. Jauh sekali menandingi Buya Hamka yang sudah pasti tidak bisa. Datang ku hanya untuk menjadi seorang manusia yang dilabel "berjaya".

Berjaya ku bukanlah berseorangan. Berjaya ku bukanlah tanpa rakan-rakan. Oleh itu, aku ingin kongsikan Sedikit Peringatan semoga dibuat renungan...


*********

Assalamualaikum pembuka tinta,
Buat saudari tak lupa saudara,
Kalau ada hati yang terasa,
Harap jangan sekadar berduka.

Sekarang dunia semakin moden,
Serba-serbi main tekan,
Bila terungkai masalah disiplin,
Akhlak, majoriti semua terlentang.

Cakap bukan main ber"ana-enti",
Sibuk syarah sana sini,
Tapi tak tahu empunya diri,
Kain koyak tak sedar diri.

Baju seperti ziarah orang mati,
Lilit serban nak putus leher,
Di sebalik jubah ada virus tersembunyi,
Sebalik helaian janggut macam-macam lagi.

Bila ta'aruf bangga diri,
Apasal? Ayah prof. kat universiti,
Bila tanya qiamullail berapa kali,
Jawabnya jarang-jarang sekali.

Bila ditanya dah berpunyer,
Setakat sms ada ler,
Sms pun sms ler,
Sms apa cik adik, abang brader?

Apasal suka tepon laki,
Jawab selamba nak insaf diri,
Bila ditanya, dia tu ustaz ker enti?
Takdelah. Penuntut serenti.

Sekian dahulu dari saya,
Kalau ada yang terasa,
Jangan hanya berduka,
Harap berubah cepat-cepat ya?


*********

(Abang, tak formal boleh ker?) - via Al-Arif.

-Blur-






1 comments:

Bagi seorang guruCara Menghilangkan Bekas Jerawatmemang dibutuhkan sebagai penghasilan tambahan. Bagi anda yang ingin beli mesin baru tentu butuh referensi
Cara Menghilangkan Komedoterlengkap. Jerawat membandel terkadang muncul pada area wajah dan
cara Memutihkan Gigiini cukup sebenarnya cukup mudah bisa dengan ramuan alami. Punya masalah dengan jerawat baca
cara menghilangkan jerawatberikut ya agar cepat sembuh. Bekas jerawat terkadang mengganggu lihat
cara menghilangkan jerawat secara alami yang efektif dan ampuh. Daripada memakai obat kimia mending dengan
penghilang jerawat yang menggunakan bahan herbal. Jerawat yang ngeselin jerawat batu
cara memutihkan kulitlihat disitus kami ya!Jerawat memang menyebalkan sikat segera
pemutih wajah alamidan ampuh dijamin hilang. Ketika memilih terjun ke dunia usaha maka harus juga tahu
pemutih kulit yang cocok untuk dijalankan. Memulai usaha membutuhkan modal walau
pemutih muka alami disini untuk membandingkannya dengan yang lain.


EmoticonEmoticon