Cerita Kita 5.0




SOALAN:
APA PENDAPAT AHLI SEM SEPANJANG BERADA DALAM SEMESTER DUA 
DI BUMI DARUL QURAN 


Jawapan 45: 
Luahan hati ek. duk dq best. Suasana kat sini rasa cam makin dekat je ngan Quran. N akhirnya ak ditakdirkan kat sini setelah penat usaha lelah nak gak masuk sini. pegi mana mana pun dengar orang baca quran. iron baju, jalan sini sana ada je yg bukak quran. aku rasa suasana cam ni la yg mmbentuk diri kita dekat ngan quran. jumpe sesame kita bagi salam. lepas solat jemaah minta maaf satu sama lain, Alhamdulillah. Pasal kawan. aku bersyukur. waktu sem1 tu ada la jugak rasa takut nak tegur sbb ad yg nmpk cam sombong gitu hahah. tp biasala fes time kita judge org. lama lama kenal dia. N bila masuk sem2 ni org yg kita takut nk tegur tu la org yg palinggg rapat ngan kita. huu. nk ckp kat sini.. nk bina persahabatan tu x perlu masa yg lama. hanya perlu keikhlasan hati berkawan kerana Allah. Terharu bila hari tu,,kita busy gile. masuk je bilik semua dikemas oleh someone. katil,,meja studi,,baju dilipat..tolong belikan makanan pagi n petang. thanks someone, waktu sem1 tu hafalan ok lagi. yelah  takde keje sangat. ada senior. tapi biasalah setiap prtemuan ad perpisahan. nampak cliche kan? tapi tu lah hakikatnya. semua sementara. we just need to appreciate evry moment and make it the best. Lepasni, kau gi sana aku g sana. Konklusi, Alhamdulillah Allah bagi apa yg terbaik tuk kita. Mungkin apa yg kita rasa terbaik tuk kita tu ada lagi yg terbaik Allah nak bagi.Bila keluar nnti, hiduplah sebgaimana kita ditarbiah kat sini. maaf semua. (senyum)
-krikrik-

Jawapan 46: 
Apabila diminta memberi respon tentang sem 2,jujur aku tak tahu nak cakap apa. There are too many things to say, but I am a man with few words. Aku nak sebut dalam satu ayat je. Everything that are falling apart before,now are falling into places. Tapi tak pe aku cuba hurai sikit ye perasaan dan komen tentang sem 2. Its just,suasana dah berubah lah. Kalau sem 1 banyak lagha je..sem 2 x sempat sangat nak lagha. Komitmen kerja sentiasa ada. Sibuk,sehingga cuma solat dan baca Quran je masa rehat yang aku ada. Mungkin sebab sibuk tu,aku mula menghargai masa. But Alhamdulillah separuh kedua sem 2 ni tak sibuk sangat macam separuh pertama sem 2. Kalau sem dulu maksimum hantar 4, sekarang hantar 7 ke 8 ke bukanlah sesuatu yang aneh.Betullah,kalau betul kita nak Quran tu, kalau betul kita ikhlas berusaha,dengan izin Dia,benda yang susah jadi senang. 
But honestly kadang2,rasa penat berlari. Lari mengejar muqarrar sampai kurang sangat masa mengulang. Banyak hafalan semakin hilang. Penat. Letih. Kita hafal sebab kita nak ingat. Biar solid ingatan tu.T api sbb kita belajar dlm sistem, sistem yg memerlukan kita mengejar muqarrar, kita terpaksa jugak berlari. Tapi lumrah bila berlari, adakala stamina terhenti. Lutut tidak mampu berdiri. Nafas terasa sesak sekali. Maka kita terduduk menyaksikan orang lain terus berlari. Berhenti, mencari kekuatan kembali. Saat itu, tiada apa yang lebih bermakna selain kehadiran sahabat di sisi. Sahabat yang memahami dan hadir di kala diri terasa sunyi dan sendiri adalah antara anugerah terbesar kurniaan Ilahi. Walau betapa ramai kawan di sisi,cuma sahabat sejati yang memerhati. Menyedari, semangat sudah terhenti. Menasihati. Menemani. Anugerah yang sangat aku hargai. Menarik aku bangun kembali. Itu baru sebut pasal beza Quran aku time sem 1 and sem 2. Belum masuk part ukhuwah lagi.

Nak bercerita tentang ukhuwah,ukhuwah tu adalah sesuatu yang aneh. Kadang kita terasa rapat,kadang terasa jauh. Kadang,yang makan dengan kita tidur dengan kita tu,tak perasan pun perubahan kita. Sakit kita ke. Kadang,yang sekali sekala tegur kita tu yang perasan perubahan situasi kita. Kadang,yang rapat itu cuma tahu memandang kesilapan kita. Yang jauh itu yang selalu memuji kelebihan kita. Kenapa begitu? Sebab yang rapat itu lebih mengenali kita. Lebih tahu kelemahan kita. Menegur kerana ingin membetulkan kesilapan kita. Tapi apa pandangan kita tatkala ditegur?(Aku ni tahu cari silap aku je)

Kemudian,bermula episod bermasam muka.Kerana apa? Sebuah teguran perlu merosakkan sebuah persahabatan? Dan pada yang menegur, jangan dilupa adab menegur. Jangan tegur di khalayak ramai. Itu common sense. Apatah lagi kalau perkara ingin ditegur itu adalah suatu aib yang cuma diketahui kau dan dia. Rahsia yang dia kongsi bersama kau. Tegurlah tatkala cuma berdua. Kenapa perlu ditunggu saat beramai-ramai baru mulut terasa ringan untuk menegur? Meski yang ditegur itu tersenyum,kau tahu apa ada di dalam hati? Tahu,hatinya terluka kau mendedahkan aibnya di khalayak? Tahu,dia diam tidak melawan kerana kecewa dengan sikapmu? Tahu,senyumnya itu untuk menguatkan hatinya? Tahu,hatinya suka engkau menegurnya,tetapi hatinya juga kecewa kerana aibnya terbuka? Tahu,kepercayaannya kepadamu sudah tiada lagi? Dan,tahukah kamu bahawasanya aku sudah tersasar jauh daripada topik persoalanmu?

Berkenaan ukhuwah kita,alhamdulilah semakin kuat. Kita tidak sempurna. Tetapi saling melengkapkan satu sama lain.IQRAC ni sikit. So kita pun banyak spend masa sama2. Saling tolong menolong. Aku rasa semakin lama kita semakin nampak kelebihan dan kekurangan rakan2 kita. Dan pada aku,ukhuwah itu adalah tatkala kita nampak kekurangan kawan kita dan kita masih memilih untuk berkawan dengan dia. Tu baru ukhuwah. Pada aku lah.

Kalau pasal rindu senior tu..entahlah.Macam semua orang lain, paling akan rindu mestilah abang usrah. Sebab bond kita dengam abang usrah tu dah start dr awal tahun lagi. Masa kita tak tahu apa2, diorang yang bimbing kita. Masa DNI seksa kita, abang usrah yang bersama kita. Guide kita. Makan ngan kita. So rindu la jugak abang usrah. Rindu jugak abang aku. But well, perpisahan tu perkara biasa kan. So memanglah usrah dah lain sebab xde abang usrah, main petang2 pun da lain. But tu menda biasa lah. Boleh move on je. Rindu kadang2 tu biasa la.
Next point..pasal masalah hati ye? Yes kalau kita perhati, ramai orang suka cakap pasal banat sekarang. Tapi pada aku kan, itu normal lah. Just, kene pandai kawal lah. Sebenarnya aku yakin korang bukan suka pun kat banat2 tu, just suka cakap je pasal banat. Sebab tu fitrah kan? Asalkan kita tak melayan perasaan tu sangat, tak ada la masalah sangat. Problemnya bila korang layan je perasaan tu. Tapi,kalau betul2 suka la,doa lah. Doa adalah bahasa rindu dan cinta yang paling cepat sampai ke hati tanpa perlu didengar atau dibaca. Doa je lah. Lagi satu ingat pesan ni. Sebelum kau pikir dia layak tak untuk kau,pikir dulu kau layak tak untuk dia? Realiti..dah lah diri tak masyi..sibuk pulak pandang banat yang masyi.Ish ish ish. Weyh banin jangan marah aku pulak bila baca benda ni. Aku cuma respon pada soalan je.

Your life is your love story with Allah.Make it the sweetest love story ever. 
Rindu itu fitrah. Atasi dengan zikrullah. Baca je Quran tu. It will purify your heart. A clean heart will help you to have a better reationship with Allah. Aduh banyak lagi nak cakap. Aku dah cakap dah I have too many things to say. Tapi aku rasa aku berhenti kat sini je lah. Banyak lagi respon orang lain korang nak baca kan. Aku tutup dengan sedikit pesan ringkas. Kita adalah golongan intelektual yang dipilih melalui jalan spiritual. Maka jangan sampai tatkala kita keluar dari institusi ini, kita bukan sahaja gagal dari aspek spiritual(tak masyi Quran) tapi jugak gagal dari aspek intelektual (dah tak ingat camane nak belajar sebab setahun setengah otak tak pernah baca bahan ilmiah.)
Sorry ye panjang pulak respon aku. Maaf andai ada tersilap kata.
The fact is,we are all dying.We are just pretending not knowing.
-Black Knight-

Jawapan 47: 
hmmmm..kalau kite...mmg rasa la kelainan sem 1 dgn sem 2. Tapi tak boleh nk fully compare sgt sbb sem 2 kita kn tak habis lagi. Tapi yg kite nmpk bezanya- sem 2 ni dah dpt cari rentak + gaya menghafaz sendiri. Semua org ada cara masing2. Rasa bahagia sgt bila dpt tasmi’ lagi lancar drpd masa sem 1. Maybe sbb surah2 yg 11 ke atas lagi senang kot. Tapi kalau iadah tu, tak berapa nak betul lagi senanye. Alhamdulillah dpt halaqah ustzh dh tetapkan hari utk iadah setiap minggu, kalau tak mmg tak jalan. Teruk kn? Kalau sem 2 ni nk kata kite sibuk, hmmmm...takdela sgt senanye. Sbb tak byk terlibat secara langsung pon dlm aktiviti2 sblm ni, jd ahli unit je. Rasa bersalah jugak bila tgok ada yg dah jd kd mt program byk kali. Tapi nk tolong pon, boleh tolong sikit2 je huhu. Maybe sbb tu kot kite rasa tak sibuk sgt. Tapi senanye dlm rasa bersalah tu ada jugak rasa bersyukur sbb tak byk terbeban dgn program. Kerja biro pon bermusim. Nak ckp apa lagi eh? Hmmmm...rasa mcm sunyi la jugak sem 2 ni sbb ada kita je tanpa akak2. Tapi skrg rasanya kita semua dah makin kenal adikbadik legolass berbanding sem 1 dulu. Dah boleh bayang dah mcm mana agaknya perasaannya anti kalau kita semua dh nak hbis sem 3 (emoji nangis 3x) walaupun kite takde la pandai sgt bersosial dan bergaul dgn org lain, ofkos akn still rasa sedih bila kita semua dah takde kt dq, bawa haluan masing2. Huwaaa. K lah, dah merepek. Tak tau nk ckp apa lagi hehe. Apa yg penting, kite harap adikbadik lain yg perlukan lebih usaha utk letak quran dalam hati tu, be strong ye! Korang semua sgt memberi inspirasi utk kite semua usaha lagi kuat utk rapat dgn quran.. Jgn cepat give up. Tapi jgn paksa diri sgt. Ingat, quran tu mukjizat, bkn buku bio chemist fizik yg kita boleh hafal semberono. Jgn rasa rendah diri tauu, korang sebenarnya org2 yg dipilih Allah utk lagi dkt dgn kalam Dia. Tak semua org dpt. So, be grateful, n keep on being istiqamah dgn quran, be strong (emoji muscle 3x) maaf seribu maaf kalau selama ni tak dpt nk bantu semua orang. But believe me, kite in shaa allah akan sentiasa doakan adikbadik semuaaa. I love you allsss so muchhh i wanna cry right now (emoji ketawa nangis)
-banat-

Jawapan 48: 
Terimakasih semua insan yg wujud kt Darul Quran. Suasana kt sini sgt mendidik aku. Semoga persinggahan kita yg sementara ini menjadi bekalan, dan juga persediaan menghadapi kehidupan sebenar di luar kelak. Syukran Legolass, Legolads.
-ikp-

Jawapan 49: 
Kalau ana, rasa bersyukur sangat2 diberi keizinan oleh Allah bertemu dengan semua orang dekat sni. Yes, dq isnt the best place indeed yg perfect bagai tu..tp ana belajar 1001 benda dekat sini..belajar kenal tarbiyah.belajar jaga amanah.belajar nak berkawan. Bergaduh main terasa hati semua..haha (emoji ketawa) dekat mana2 pun kita boleh dapat hikmah. Dan kalau kurang dr sudut smgt, fokus or rasa macam kurang pengisian, bg ana itu kurang dekat diri ana sndri..hehe. Sebab kalau kita nak dapat semua tu boleh, sebab kat sini masa banyak..kuliah pun banyak. Tapi kita yg buang masa dengan benda lain. Tak tahula kenapa, tapi ana rasa manisnya berukhwah, bersahabat, rasa nak faham orang without judging them, dekat sini. Tapi kalau mcm sekaran tgok macam ad yg hilang fokus kan, or sibuk, ana rasa kita kena kena selalu ingatkan kawan2. Sbb kita semua ni orang2 yg hebat, sanggup tahan setahun setengah tak masuk uni tak fly sumesebab nak jadi seorang huffaz. So masing2 dah buat pengorbanan yg besar. Tapi takutnanti bila dah habis dq kita menyesal dengan masa kita yg x digunakan sebaiknya. Itulah yg ana rasa kena tekankan, kena selalu ingatkan (emoji senyum)
-zyrith addin-

Jawapan 50: 
Peace no war .Kalo nak diikotkan luahan perasaan n perkongsian rasa aku kat DQ ni , rasenya tk cukop dgn ni je.mungkin boleh buat banyak lagi entri .(kalo bro2 sis2 ustazs ustazahs bpi benarkan).

First aspect aku nk sentuh pasal surrounding or biah kat DQ. Alhamdulillah giler2 sbb mang aku tak penah lg jmpa tmpt yg mcm ni.pda pndgn aku r sbbnya, aku penah gak belajar dlm surrounding thfiz gak, tpi biah kt sini mang totally bagai langit dan bumi laut dan darat. walau aku sedar hakikat biah kt dq ni pon dah makin susut pentarbiyahannya..tpi tula..aku mang rase terjaga dalam biah mcm ni. Pasal mcm mne pntingnya solat jemaah, pentingnya aku utk iadah, sahabat2 yg soleh solehah warak warakah.ikhtilat bolela tiptop (tk dela mcm ketika cinta bertasbih)..tpi mang senang ckp terjaga..


Tapi sedar tak sedar an..dalam usaha kita nk kekalkan biah mcm ni lah, dlm keadaan kita sdg perjuangkan agama Allah nilah, Mr.S(Syaiitooon) akan lagi galak modus operandi dia..

Ok let say r, maybe r Mr S ni tak tros hasut kita buat jahat yg totally vice versa dgn adab kita sbgai muslim, muslimat,hamlatul quran ni,,tpi si Mr S ni dia jadikan kita ni yg title huffaz ni, gunakan nama Allah utk bnde yg sbnrnya tak dibolehkan pon..mcm mne ek nak ckp..ok cth paling senang,konon bercinta kerana Allah...tpi contact,couple tak declare la konon..pastu buat program niat kerana Allah, tpi sbnrnya kaut keuntungan semata.pastu main2 tgur2 banat cth bab2 agama padahal nk masuk line. pastu g tgur pasal banat kt sorg banat kononya nk ubah sikap banat2 yg nk ditegur tu smbil2 tu menyelam minum air. Haha. tpi dak2 sijil 1516 jgn r terasa .u olls sume baik2 in sha allah.

Bnde ni mang common sgt la utk org2 macam kita ni kan. Haha. tulah.tapi aku nk nasihatkan ni, jgn kita biarkan bnde common cmtu berlaku,kene btol2 tjdid niat dlm nk troskan perjuangan dlm bdg2 cmni.

Second pasal ikhtilat dalam gerak kerja..aku berani ckp la sblom masuk sini aku dah niat tolongla aku tknak la bergerak kerja banin banat ni. aku ni bukan boleh percaya sgt.maksud aku ,aku tak reti sgt ler nk jaga hati..ditakdirkan Allah mang sume kene pon berurusan. uhhu.mula2 mang r ok je an..bajet cool..hati sado..(aku mang hati sado pon.ameen)..tapi tipulah kan sesado mana pon mesti teruji..paham2 la teruji macam mne.bukan la terjatuh hati ke ape,tpi mgkin ade la kot2 teringat2 sikit.bukan suka eh..terbergetar tulang rusuk.haha.pastu teracah2 malu kalo org main gosip2..ni sume common kan.

So nasihat aku tuk diri sndiri n org len gak.sama2 lah doa pada pemilik hati kita ni iaitu Allah supaya sntiasa jaga hati kita..supaya kita tk lalai dr ingat Dia..barulah ilmu, hafazan2 kat DQ ni pon terjaga..masyi je sokmo.

Sblom habes ni.nak ckp sikit lah.

Utk geng2 banin n geng2 banat..jangan butakan mata kita dgn bnde tak sepatutnya drpda melihat sasaran n matlamat hidup kita ni.

Wslm.

-Pelampung lemas-

Jawapan 51:
Sem 2 di DQ.....Jeng jeng jeng...ntah lerr...xtaw nak nak decribe mcm mna..mcm2 feeling adaaaaaaa...okei bila msuk sem 2 nie smua sdia mklum yg muqarra mkin byk...itu yg aq tkot..smoga smuanya dipemudahkan..sem ni la aq jmpa byk skit manusia2 yg skepala dgn aq..Alhamdulillah..igkan dah xda..ada lg rupanya..hekhekhek..naik sem ni tanggungjawab mkin byk..makin berat amanah yg kita kna pikul so hrap sgt bole lksana amanah ni sbaiknya...adoii..terasa skema dei ayat gue..tu ja kot..aq doakan smua bjya dgn cmrlangnya smpai hbis sem kt DQ nihh..ada masalah kongsila jgn pendam k..wish all of u gudluck utk exam nti yerr..assignment feqah jgn lupa
-N.A.S-

Jawapan 52:
I just came up with it but let's life cooly to the maximum. since the life happen only once, waking up at ease in the morning and working doing your best. stay iadah and let's masyi together.
the worst kind of pain is when your smiling just stop the tears from falling. just remember that everything is okay in the end. if it's not okay then it's not the end. one concrete optimist,that what you are. I'm that sunshine.
-FAA-

Jawapan 53:
Sem 2 ubah aku. Sem dua matangkan aku. Sem dua sedarkan aku. Allahu. 
#Syukur #Hijrah
-smile-



Penutup:
Thanks kepada semua yg sporting memberikan jawapan dan respon
 kepada ana dalam menyiapkan Cerita Kita :) 
Ust ~ Akim ^_^ ~


Friendship is not everything. it is just a million little things. 
Ustzh -nadiyore-



EmoticonEmoticon